Beate har to arbeidsliv

edit today

Beate Einen (36) har en ettertraktet offshore-jobb i Statoil, men er utdannet glassblåser og har stilt ut på noen av verdens viktigste kunstarenaer. Nå venter kunstmessen Sofa i Chicago.

Det ledende galleriet for samtidskunsthåndverk i Norge, Galleri Format Oslo, håndplukker kunstnere som Beate Einen når de stiller ut på en av verdens mest anerkjente kunstmesser. Sotrajente, bosatt på Askøy, og utstiller på Sofa i november for andre året på rad. Den regnes som en av verdens viktigste ustillingsmesser innen glasskunst.

– Det betyr mye og er et resultat av hardt arbeid over mange år, sier hun fra sofakroken i den retroinspirerte stuen hvor hennes egne arbeider, og andres, kommer til sin rett.

– Det er nesten umulig å leve av å lage bruksting og faget havner lett i hobbykategorien, men med åtte års utdanning er det kjekt å få en slik anerkjennelse av mitt arbeid. Det er et kvalitetsstempel, legger hun til.

Lærte av de beste

Hun har reist fra land til land og lært av de aller beste. Einen tok masterutdanning i glassdesign ved University of Sunderland i England, og har stilt ut ved anerkjente gallerier i London, Paris, New York – og Chicago, blant annet med sin stilrene «The Elixir of life»-serie av skåler.

Det er få forunt å ha eget glassblåseri og Einen leier seg inn i «studioglasshytter» for å produsere sine arbeider, gjerne i kombinasjon med familieferie i Glasriket/Småland i Sverige. Med en leiepris på 1400 kroner timen, gjelder det å være effektiv.

Kontrastene er store til offshore-livet i Nordsjøen, hvor hun jobber for Statoil Catering i 50 prosent stilling. Hun har jobbet i Nordsjøen siden hun var 19 år og trives med avvekslingen fra livet på land.

– Offshore-jobben har finansiert studiene og gjort det mulig å satse på glasset. Her får jeg et pusterom fra mitt kreative arbeid, økonomisk trygghet og det er spennende å være en del av offshore-industrien, som er så annerledes enn jobben jeg har på land, sier Einen.

Nytt syn på livet

I ett år var hun med og drev Galleri S12 i Bergen og jobbet 16-timers arbeidsdager de periodene hun ikke var offshore, før hun fant ut at det ikke var livet i lengden.

– Min mor fikk kreft og døde etter kort tid. Tid sammen med kjæresten, familien og venner ble viktigere for meg, forteller hun mens Martin (7 mnd) sover i vognen på utsiden. Over spisebordet henger en helt unik lampe med små glasskupler som Einen har blåst.

Dette vendepunktet i livet har også preget glassblåsingen og den nye serien «Sculpture Object», som hun stiller ut for første gang i Chicago.

– Disse er laget på en mer tilfeldig, leken måte. Jeg lar glassets naturlige egenskaper være mer delaktig i produksjonen og prøver å styre det mindre, det er veldig spennende, sier hun og speiler seg i glasset.

Kanskje det er teknikken hun har brukt som skaper fargespillet, eller måten lyset i rommet reflekteres på.

Bedriftsmarkedet

Einen forteller også at hun nå høster godene av tidligere arbeid, i form av økte forespørsler både når det gjelder utstillinger og gallerier som ønsker å selge kunsten hennes. Men hun har andre planer.

– Tiden er moden for nye markeder. Jeg ønsker å jobbe med utsmykking, installasjoner og veggbaserte arbeider. Jeg har jobbet en del med belysning og interiør, og kunne tenke meg å bistå bedrifter og offentlige institusjoner som trenger hjelp til dette, sier glassblåseren, som mener hun er mer enn formgiver enn en kunstner.

– Jeg jobber i grenseland mellom kunst og design. Skulle gjerne levd av å lage skåler og glass, men med et mer åpent handelsmarked er land som Kina og Tsjekkia blitt verdensledende og man får munnblåst glass på IKEA til en fraksjon av den prisen vi kan produsere for i Norge, påpeker hun.

 

Les også

keyboard_arrow_up