Bestselgerne

edit today

– Fiskarbondens marknad har hjulpet oss opp og fram, sier gründeren av Urtemakeriet – som selger mest på markedet. Solskinnsbollene er bare noe av det du får kjøpt på helgens marked. 

– Gjør det! var rådet Kirsti Johanne Back fikk fra Kysteventyret første gang hun deltok på Fiskarbondens marknad med sine steinovnsbakte brød, urtehorn og boller.

Les også: Slår til med gigantisk julemarked på Sotra

I dag er det Urtemakeriet som har størst vekst og omsetning blant aktørene som deltar på markedet, forteller prosjektleder Linn Turøy i Fiskarbondens marknad til vnr.no.

Nytt marked på lørdag

På lørdag er det igjen duket for marked med 16 utstillere; lokale produsenter og håndverkere. Urtemakeriet er blant dem du vil finne i Glassgården og på Coop Obs Torget i Sartor Storsenter.

– På helgens marked vil publikum finne de unike, kortreiste matproduktene som de pleier å finne, i tillegg til alt fra strikk, barneklær og håndarbeid, til treskjæring og kunst. Vi opplever at markedet vokser ved at stadig nye aktører tar kontakt med oss. At mange av de «gamle» aktørene er med oss fortsatt, bekrefter at dette er et viktig utsalgssted for dem, forteller Turøy.

– Det løftet du trenger

Selv om omsetningen på markedet ikke utgjør mer enn rundt 3,6 prosent av den totale omsetningen til Urtemakeriet, er det likevel en svært viktig arena, forteller Kirsti Johanne Back.

– Fiskarbondens marknad gir sånne som meg mot til å ta steget. Fiskarbondens marknad hjelper deg fram som aktør, og gir deg det løftet du trenger for å satse. Det finnes mange kreative folk med gode forretningsideer – jeg møter noen hver lørdag på Urtemakeriet, sier Back.

Les også: Har skapt et levebrød av hjemmebakst

Hun vektlegger videre markedsføringseffekten av å delta som utstiller.

– Markedsføringen gjennom Fiskarbondens marknad er merkbar, mange av kundene som besøker oss har først oppdaget oss på Fiskarbondens marknad, sier gründeren, som har åpen butikk og kafe på lørdager og ellers leverer på bestilling.

Utvider

Urtemakeriet omsatte for 1,2 millioner kroner i 2013. Overskuddet ble brukt til oppgradering og utvidelse av kafebygget, samt til oppføring av et gartneri for salg av blomster og urter på gården på Algrøy. Nå står bakeriet for tur.

Les også: Nå skal de selge urter og blomster også

– Vi jobber med å anlegge et bakeri i kjelleren på hovedhuset. All baking skal flyttes ut av kafebygget og ned dit slik at kafeen fremstår mer ryddig. Det vil øke kapasiteten ytterligere, forteller hun.

Fakta

  • Fiskarbondens marknad ble startet etter forprosjektet «Mat og Merkevare» gjennomført av Gode Sirklar. Lokale mataktører og produsenter ble kartlagt og det ble identifisert et behov for et utsalgssted for kortreist mat
  • I regi av Kysteventyret ble det første markedet for lokale småskalaprodusenter arrangert i september 2010. Sartor Storsenter stiller areal til disposisjon for markedet
  • Fiskarbondens marknad fikk i 2012 midler fra Sparebanken Vest – VNR-fondet. Prosjektet har siden starten vokst både i omfang og omsetning, og ble et selvstendig samvirke ved årsskiftet 2012/2013
  • I juni 2014 ble det første markedet avholdt i Øygarden
  • Konseptet videreutvikles til et tyskinspirert, gigantisk julemarked i samarbeid med Sartor Storsenter som skal avvikles tre uker i desember 2014. Målet er at dette skal bli en årlig tradisjon

Les også

keyboard_arrow_up