VIL GJØRE SOTRA BRILLEFIN: Djemail Raistaj er butikksjef ved Eye Factory på Sartor Storsenter.

Brillefin start for nyåpnede Eye Factory

edit today

Brillebutikken Eye Factory er en av de 15 nye butikkene til  Sartor Storsenter som åpnet i juni. Dermed er det totalt tre brillebutikker på senteret, noe som betyr enda tøffere konkurranse om kundene.

− Eye Factory har klart seg meget bra siden åpningen, men det har også de to andre, Interoptik og Brilleland, sier Thomas Skålnes, direktør for Sartor Storsenter.

Rett utenfor senteret ligger også butikken Specsavers Straume, så det mangler ikke på konkurranse. Den nye optikerkjeden er strålende fornøyd med å ha tre konkurrenter i nærheten.

− Det har gått over all forventning! Eye Factory er noe nytt og trendy, og vi skal gi kundene det de andre butikkene ikke har. Hos oss kan du få en brillegarderobe uten å måtte blakke deg helt, forklarer butikksjef Djemail Raistaj.

NYÅPNET EYE FACTORY: Brillebutikken selger mest briller på kveldstid.
NYÅPNET EYE FACTORY: Brillebutikken selger mest briller på kveldstid.

LES OGSÅ: Disse butikkene er nye på Sartor Storsenter

Sotra først ut

Eye Factory er en ny optikerkjede utviklet av Tina Nyeman, tidligere direktør i Brilleland og direktør for forretningsutvikling i Synoptik. Den første butikken så dagens lys i fjor sommer og er et resultat av at Nyeman ønsket å utfordre den konservative optikerbransjen.

I februar i år var Raistaj var med og startet opp Eye Factory i Trondheim, som så langt er den av de totalt åtte butikkene som går best. Nå satser han alt for at Eye Factory på Sartor Storsenter skal bli landets beste.

Foreløpig er Eye Factory på Sartor kjedens eneste butikk på Vestlandet.

− Jeg synes det er spennende at butikken ikke ligger i Bergen, men på Sotra. Her er det fin beliggenhet og vi passer godt inn i handlemønsteret til folk på Sotra. Vi har fått gode tilbakemeldinger både fra kunder og konkurrenter, som synes vi er et frisk pust i optikerbransjen, forteller Raistaj.

TRENDY OG URBANT IMAGE: - Gant er blant brillemerkene som utmerker seg her på Sotra, forteller butikksjefen ved Eye Factory Sartor Storsenter.
TRENDY OG URBANT IMAGE: – Gant er blant brillemerkene som utmerker seg her på Sotra, forteller butikksjefen ved Eye Factory Sartor Storsenter.

Populært å kjøpe briller på kveldstid

De nye regnbørsrekordene på Vestlandet har faktisk ikke påvirket årets solbrillesalg, ifølge butikksjefen.

− Vi har solgt masse solbriller i sommer til tross for det dårlige været. Det viser seg at folk kjøper solbriller uansett vær. Vi ble tidlig ribbet for solbriller under åpningsperioden, sier Raistaj.

Folks handlemønster har også endret seg, noe Eye Factory merker godt.

− Butikken selger mest på kveldstid og det er nytt i bransjen, avslører Ingunn Steinsund, assisterende butikksjef.

Hun er utdannet stil og fargekonsulent, noe som kommer ekstra godt med når hun skal finne den perfekte brillen.

Siden brillebutikken har et større fokus på mote og trend, tror butikksjefen at kundene merker stor forskjell.

− Det skal føles litt annerledes å kjøpe briller her. I butikken tenker vi både hår, sminke og klær når vi anbefaler briller, i tillegg til at vi har god faglig kunnskap, sier Raistaj.

Trendy å variere brillene

Før i tiden ble briller sett på som et nødvendig ånde, og man holdt seg gjerne til ett par briller.

− Nå kjøper folk briller også fordi de synes det er fint. De ønsker å variere briller etter antrekk og humør, og da må det selvsagt være innenfor en rimelig sum, påpeker butikksjefen og viser til slagordet «see better – look better».

FIRE PRISKLASSER: Eye Factory opererer innenfor fire prisklasser, slik at du kan velge selv om du vil ha billige eller dyre briller.
FIRE PRISKLASSER: Eye Factory opererer innenfor fire prisklasser, slik at du kan velge selv om du vil ha billige eller dyre briller.

Derfor ligger brilleprisene fra 1199 og opp til 3999 kroner, som er inkludert Comfort glass.

Butikken har sitt eget brillemerke EF, som er designet av grunnlegger Tina Nyeman, men fører også kjente merker som Tom Ford, Rayban, Oakley, Michael Kors, Versace, Alexander McQueen, Andy Wolf, Stella McCartney, Emporio og Giorgio Armani.

− Hva er den vanligste feilen folk gjør når det gjelder briller?

− Typisk feil tankegang er at kunden sier «jeg kan ikke bruke den fargen». Det viktigste er at brillens farge passer med øyner, hud og hår. Brillefasongen må også være i harmoni med ansiktsfasongen, sier Raistaj og legger til:

− Vi lover at du skal være brillefin når du går ut herfra!

Les også

keyboard_arrow_up