Fra Ekerhovd til frokostbordet ditt

edit today

I et lite fabrikkbygg på Ekerhovd med et beskjedent logoskilt, legges reker i lake, kål kuttes og små beger fylles med «naturlege råvarer».

– På et tidspunkt gikk det opp for oss at folk trodde vi var en av de store. Nå rendyrker vi den lokale identiteten, sier eier og daglig leder Ole Martin Høyland i Marthas Delikatesser. Han åpner esker med frosne reker fra Canada. Skyhøye rekepriser og variabel tilgang på norske reker, gjør at utenlandske reker havner i salatene fra tid til annen.

– Vi er markedsleder i vest. Ved å bruke nynorsk differansierer vi oss fra de andre og understreker at vi er en liten, lokal aktør. Nynorsken er helt klart en styrke i merkevarebyggingen, legger forretningsmannen til på striledialekt.

«Av kjekke folk på Sotra»

Salatbeger fra Marthas Delikatesser foretrekkes av langt flere enn Sotra-striler og finnes i alle dagligvarebutikker i Hordaland og store deler av vestlandskysten.

Stadig flere hoteller og kantiner har fått øynene opp for påleggsproduktene som ifølge emballasjen er laget slik salat skal lages «av kjekke folk på Sotra». Salatene og silden brer om seg på hoteller og i kantiner på østlandet, på Statoils plattformer i Nordsjøen og finnes for øvrig på frokostbuffeten til Panorama hotell i Sund.

Bestselgeren med reker

Salat og silde-eventyret startet i 1992 da Ole Magne Høyland spiste hotellfrokost og ikke klarte å finne en eneste reke i rekesalaten. Han startet like godt opp med egen salatproduksjon, og utvidet med sildeprodukter etter oppskrifter fra sildedronningen Martha Offerdal.

Varesortimentet består i dag av 20 sorter, men fortsatt er det rekesalaten som er bestselgeren.

– Vi tilsetter minst mulig konserveringsmiddel og bruker kun ferske grønnsaker og rapsolje. Innhold og kvalitet er vårt viktigste fokus, sier Høyland, som er utdannet ernæringsfysiolog og er opptatt av sånt. Han er glad for at den kortreiste trenden brer om seg, også hos Grandiosa-generasjonen.

Rekordåret

39-åringen tok over bedriften sammen med broren Frode Høyland, som er økonomiutdannet, i 2003. De moderniserte maskinparken, byttet ut navnet Rekespesialisten og doblet inntjeningen hvert år frem til 2007.

I 2014 hadde familiebedriften med sine 4,5 årsverk rekordomsetning og ble nominert til Årets Bedrift Region Vest av Vest Næringsråd. Parallellt med suksessen har Ole Martin rukket å bli firebarnsfar.

– Det er egentlig helt fantastisk at det går an for en liten bedrift, som produserer vel 400 tonn i året, å oppnå en slik posisjon i markedet. Når alle maskinenene går, produksjonen pågår for fullt og resultatet er et skikkelig godt produkt, da er det gøy, sier Høyland og smiler bredt under hårnettet av papir.

Bedriftslederen deltar i alle ledd av produksjonen og mener at det er det beste med jobben.

Salat til lunsj

På en tralle i kjølerommet står det begre i stabler, stikkprøver fra produksjonen.  På en god uke sendes 30 paller av gårde til butikkene og kundene. De kunne produsert mer, men er det målet? Ole Martin er ikke helt sikker – det skal ikke gå på bekostning av kvaliteten.

– Vi ønsker å ha en større bredde i vareutvalget lokalt, ikke bare majonesbaserte salater. Nylanseringer er enormt ressurskrevende og folk velger ofte tradisjonelt når de står i butikken – men det kommer noe nytt og spennende i august, sier han hemmelighetsfullt.

Ved maskinene står produksjonssjef Kent Ivan Knudsen og skal smake på dagens produksjon av «Vestkystsalat». En liten klatt på håndleddet og et kritisk blikk. Godkjent?

– Den smakte sinnssykt godt, sier han og triller trallen inn til samlebåndet med beger. Snart er det lunsjpause – med kortreist pålegg rett fra fabrikken.

 

Les også

keyboard_arrow_up