Holder hodet kaldt når det gjelder

edit today

– Dette er et yrke for spesielt interesserte.  Våre sjåfører må være selvstendige og løsningsorienterte. Vi rekrutterer alltid selv, og bruker lang tid på opplæring. Erfarne sjåfører er mentorer for nye, forteller daglig leder Arne Dyngeland i Royal Transport.

«Alene» på veien

Alt starter med planlegging. Uten forarbeid kan det gå galt, fryktelig galt. Det er noe sjåførene Jostein Dahle og Harald Sangolt er smertelig klare over. – Det er krevende å være sjåfør for spesialtransport, man må bruke hodet og ta seg god tid til forarbeidet – man kan ikke feile. Det er det jeg liker ved denne jobben. Det gir et slags adrenalinrush og man blir skjerpet, sier Dahle, som har 26 års erfaring i bransjen. Han har jobbet for Royal Transport i 7 år. Sangolt liker det varierte arbeidet, og det å planlegge et transportoppdrag. Han har ti år bak seg i bransjen, to år hos 25-årsjubilanten i Straume Næringspark.

25-årsjubileum

Selskapet ble etablert i 1987 i Bergen. For tre år siden flyttet de til Sotra, og har ikke angret på det. Med ni mål tomt tilgjengelig og to lagerhaller har selskapet bedre plass til utstyr. De tilbyr også mellomlagring for kunder og har fått en større mulighet til å være totalleverandør. Med sine 46 ansatte er Royal Transport en viktig brikke i mangfoldet av næringsliv på Sotra. – Det har vært en formidabel utvikling i Straume Idrettspark. Vi kunne ikke ha drevet på samme måte i Bergen, forteller Dyngeland. 2008 var et toppår for Royal Transport, men så kom finanskrisen. For å posisjonere seg var det nødvendig å tenke nytt. Mobilkraner og egne kranførere gir dem nå et fortrinn i kampen om tungtransportoppdragene.

Liker utfordringer

– Nå begynner vi å se resultatene av de tunge investeringene vi har gjort de siste årene. I år forventer vi en omsetningsøkning på 10-15 prosent og jeg har tro på vekst det neste året, sier Dyngeland. Royal Transport er blant landets største aktør innen spesialtransport. De leverer hovedsakelig tjenester til on- og offshorerettet næringsliv på Sotra. – Vi liker å gjøre nye ting og er ofte først ute med nye løsninger. Vi ønsker å være med fra A til Å, derfor liker vi å ta på oss prosjekteringsjobber, legger Dyngeland til. Som den gangen de fraktet et tårn fra Gismarvik til Kårstø. Inkludert trekkvognen var transporten 70 meter lang – tre ganger så langt som et vanlig vogntog, og veide 210 tonn. Det er ikke for hvem som helst å utføre et slikt oppdrag. Men sjåføren Jostein Dahle klarte det med glans.      

Les også

keyboard_arrow_up