MaTilla-suksessen fortsetter

edit today

I 2012 var det ti butikker som solgte hele eller deler av MaTilla-kolleksjonen i Norge. I dag er det 55 butikker.

— Omsetningen i butikken har økt masse det siste året. Det har vært nye salgsrekorder hver uke! Butikken, som tidligere var et lagersalg, har blitt en stor del av bedriften, forteller MaTilla-gründer Hilde Sævild Teige.

Butikken ligger i et lagerlokale i Bildøybakken, og er ikke lett å legge merke til ved første øyekast. Likevel er det stor pågang.

— Her er det folk fra jeg kommer til jeg går. Nylig stod det åtte kunder utenfor da jeg åpent butikken. Det var veldig kjekt, sier Teige.

BUTIKKEN: MaTilla-butikken ligger i Bildøybakken 119 .
BUTIKKEN: MaTilla-butikken ligger i Bildøybakken 119 .

Søk SPV/VNR-fondet

I 2012, samme år som Teige etablerte MaTilla, ble hun tildelt midler fra SPV/VNR-fondet.

Pengestøtten kom godt med i startfasen som gründer, som hun brukte til å dekke forretningsreiser og messedeltakelse.

— Det var veldig kjekt å få økonomisk støtte i en oppstartfase, i tillegg til å få annerkjennelse og tro på det jeg holder på med. Det var også kjekt å være med på VNR-møtet, få holde presentasjon og få vist seg frem, sier Teige.

Hun vil anbefale andre bedrifter og gründere til å søke om midler.

Fristen for å søke pengestøtte fra SPV/VNR-fondet i år er 29. april.

MaTillas beste gründer-tips

— Har du noen tips til andre som drømmer om å bli designer?

— Det er mye hard jobbing, men ikke godta at du ikke når målet med en gang.  Det vil ta tid før du er i gang, men ikke gi opp, råder Teige.

Selv tok hun ikke ut lønn før andre året.

— Som klesdesigner skal du også ha penger når det går veldig bra, så det kan faktisk være tungt å vokse. Ta det litt rolig, slik at du klarer å følge med og lærer å håndtere voksesmertene. Du skal vite at du faktisk kan levere den varen du har solgt til kunden, påpeker MaTilla-designeren.

LES OGSÅ: Klikk her for å se fullstendig liste over mottakere av midler fra SPV/VNR-fondet

STORT UTVALG: MaTilla-butikken har også et stort lager.
STORT UTVALG: MaTilla-butikken har også et stort lager.

Satser på tidløse plagg

Uansett hva du skal selge, er det viktig at du har tro på produktet.

— Det kan være vanskelig å vite hva som slår an, men hvis du skal konkurrere med kleskjedene, så må du ha noe spesielt, sier Teige.

MaTilla satser på klassiske plagg som kan brukes år etter år, uavhengig av trendene. Det er strikkeplagg som er mest populært, men hun selger også mye bukser.

— Kjøper du noe en sesong, så skal du kunne bruke det neste sesong. I tillegg er det klær som føles god mot huden, understreker Teige.

Klærne hennes skal bestå av rene produkter, som ull, kasjmir, silke, merinoull, bomull og tencel.

— Jeg plukker ut alle råvarematerialene mine selv, det er det kjekkeste. Rene produkter gir en annen luksus, i tillegg til at jeg vil at det skal være bærekraftig og miljøvennlig, sier hun.

LES OGSÅ: Lever ut drømmen som klesdesigner

TIDLØSE KLÆR: MaTilla satser på klassiske basic-plagg. Kjøper du noe en sesong skal du kunne bruke det også neste sesong.
TIDLØSE KLÆR: MaTilla satser på klassiske basic-plagg. Kjøper du noe en sesong skal du kunne bruke det også neste sesong.

Vil gjøre alt selv

Å være klesdesigner innebærer også å ligge litt foran i tid.

MaTilla har to hovedkolleksjoner i året, og for tiden jobber hun med vårkolleksjonen 2017. Høstkolleksjonen har allerede blitt solgt inn på årets vårmesse.

— Jobben er altoppslukende. Den største utfordringen min er å gi fra meg oppgaver, for jeg vil gjerne gjøre alt selv. Men heldigvis får jeg god hjelp av mine fire barn, forteller hun.

Les også

keyboard_arrow_up