Moderne og effektivt

edit today

Rundt hundre deltakere fra medlemsbedriftene til Vest Næringsråd deltok på omvisningen i nybyggene i dag. Etter en orientering om LEAN-prosjektet, som har ført til en betydelig effektivisering i bedriften, ble deltakerne guidet rundt i verkstedet, testsenteret og maskinerings-bygget.

Verksted med dagslys

Verkstedene skiller seg fra de fleste andre verksteder, med store vindusflater. Administrasjonsbygget er utformet med smale fløyer, med vinduer som slipper inn dagslys overalt. Åpent, enkelt og effektivt.

– Rundt 30 prosent av arbeidsplassen i dette bygget er kontorer, resten er åpne, funksjonelle fellesområder. Løsningene er grundig gjennomtenkt og utformet med tanke på mest mulig effektiv prosjektgjennomføring, sier kommunikasjonssjef Andreas Helgesen til vnr.no.

Helgesen har ledet prosjektgruppen som har jobbet med dekoren i nybygget, sammen med to reklamebyråer og interne grafiske ressurser fra multimediaavdelingen i bedriften.

– Åpenhet er en rød tråd både i design og innredning – det skal ikke være mulig å gjemme seg vekk, alle er en del av fellesskapet og den enkle dekoren vi har lagt opp til gjenspeiler en av selskapets viktigste verdier: våre ansatte, legger han til.

Mennesket i fokus

«Valueing people» står det ved siden av et virvar av små ventiler og andre bransjerelaterte elementer, som til sammen danner bildet av et ansikt. Dekoren dekker en hel vegg i tredje etasje. Det samme ansiktet møter deg i resepsjonen, sammen med teksten «Innovation has a face».

– Det ligger en bevisst kommunikasjonsstrategi bak. Dekoren skal ha en sterk link til bedriften og jeg tror at det vil gi effekt på lang sikt i form av en sterkere identitetsfølelse med bedriften. De ansatte liker ideen og flere har bedt om å få filen slik at de kan dekorere stuene sine med det samme ansiktet, sier Helgesen med et smil.

Dette motivet er stort sett det eneste iøynefallende dekorelementet i hele bygningen, bortsett fra møbler i duse blå- og grønnfarger fra FMC Technologies sin fargepalett og selve den arkitektoniske utformingen av bygget innvendig – som er dekorelementer i seg selv.

Rene, nøytrale flater

Heller ikke kantinen er avskjermet fra resten av første etasje, men er en del av resepsjonen. Dersom det er behov for å trekke seg unna finnes det 36 stillerom og flere møterom i ulik størrelse som de 350 ansatte kan benytte seg av.

Glassdekoren, som reduserer innsyn på møterommene, består av gjenkjennelige elementer fra subsea-bransjen. Elementene danner noen steder menneskelige, organiske former som for eksempel et hjerte.

Det finnes ingen prangende skilt eller store skiltsystemer – kun en «oppslagsvegg» i hver etasje. Her skal all intern informasjon kanaliseres ut. Bedriften er så fornøyd med info-tavlene at de skal overføres til andre FMC Technologies-bygg, forteller Helgesen.

Les også

keyboard_arrow_up