Vekstlandet-ambassadør Tobby Sander Tomassen jakter bedrifter til Norges største rekrutteringskampanje. Jarle Vindenes i Sotra Gruppen til høyre. Foto: vnr.no

Norges største hodejakt

edit today

En samlet region står bak Vekstlandet. Vekstlandet-ambassadør Tobby Sander Tomassen i Business Region Bergen presenterte det som utgjør norgeshistoriens største rekrutteringskampanje på Næringskonferansen i Vest i Fjell Rådhus torsdag. Formålet er å skaffe Vestlandet den kompetansen som trengs i næringslivet, innenfor alle bransjer.

I manko på 32.000 arbeidstakere

– Beregninger vi har gjort viser at næringslivet på Vestlandet trenger 32.000 mennesker i 2013. Vi må snakke frem regionen, vise frem hvilke vekstmuligheter, vekstbedrifter og vekstmennesker vi har, sa Tomassen. Satsingen skal i første omgang gå over en tre-års periode med ulikt fokus hvert år. Første året legges det opp til en omfattende rekrutteringskampanje der hovedfokus er rekruttering av kompetansearbeidskraft og fagarbeidere til regionen. Primærmålgruppen er fagarbeidere og kompetansearbeidskraft primært i aldersgruppen 23-35 år. Det mest utfordrende for bedriftene er å tiltrekke seg arbeidstakere med noen års erfaring. Derfor vil kampanjen særlig ha et fokus mot denne delen av målgruppen.

Jakter deltakere

– Vi skal samle 20 bedrifter som skal være hovedpartnere i kampanjen, som vil bli løftet frem som det beste vi har å tilby i Vekstlandet, og vi skal ha 100 støttepartnere, forteller Tomassen. Speedintervjuer skal gjennomføres i Grieghallen i april, hvor 800 studenter deltar. Studentene skal hentes med fly fra de største byene i landet. Vekstlandet skal også implementeres i Young-Professional-satsingen under Offshore Technology Days (OTD) i 2013. Dialogen mellom bedriftene/deltakerne i Vekstlandet og potensielle arbeidssøkere skjer via det profesjonelle, sosiale nettverket LinkedIn. Som en del av «pakketilbudet» til Vekstlandet-kampanjen, kan bedrifter velge en løsning som også inkluderer dem i det lokale Rekrutteringsprosjektet i regi av Vest Næringsråd og Gode Sirklar. Rekrutteringsprosjektet er lokalt for næringsliv og kommuner i Sotra-regionen, og retter seg mot bedrifter som trenger ingeniører og annen teknisk kompetanse.

Vekker oppsikt i media

Vekstlandet har virkelig fått en kick-start, etter det offisielle avsparket sist mandag, med 100 medieoppslag allerede før man er i gang. Kampanjen har også vakt oppsikt i nabolandet Sverige. – Vi har allerede kvalifiserte kandidater som ønsker seg hit, før vi har begynt å lete, sa en strålende fornøyd Tobby Sander Tomassen.

Les også

keyboard_arrow_up