− Nå er alt overdradd fra det lokale til det sentrale. Den endelige kvalitetssikringen (KS2) må være godkjent i Samferdselsdepartementet før Stortinget behandler bompengesøknaden, forklarer Willy Sørensen, Fjell kommunes prosjektleder for Sotrasambandet.
Behandlingen vil skje i høst eller i løpet våren 2018.
− Det kommer an på om det statlige utredningsarbeidet går så fort som vi håper. Bompengesøknaden vil avgjøre prosjektets skjebne, sier Sørensen.
Når starter byggingen?
Vi kan regne med byggestart et drøyt år etter at Stortinget har behandlet søknaden, ifølge Sørensen. Hvor de vil starte byggingen er heller ikke avgjort.
− Sotrasambandet er et offentlig og privat samarbeid (OPS), og dette vil bli avgjort av dem som får jobben. Det er vanskelig å si hvor de vil starte, forklarer Sørensen.
Hvor mye det vil koste å kjøre over den nye Sotrabroen, er heller ikke avgjort.
− Det endelige beløpet er ikke bestemt, men det antydes at prisen vil ligge på rundt 40 kroner for lette kjøretøy. Størrelsen på bompenger vil nok tas stilling til rett før den første bilen kjører over den nye broen i 2023. Og jeg er optimist når jeg nevner tallet 2023, understreker Sørensen.
Et utfordrende prosjekt
Willy Sørensen har jobbet med Sotrasambandet siden 2000, da prosjektet startet.
− Har dere støtt på mange problemer på veien?
− Klart vi har det. Dette er et prosjekt til 10 milliarder og det har vært veldig mange utfordringer på veien. Det er mange problemstillinger og mange aktører, og da blir det mange utfordringer, sier Sørensen.
På Augusttreffet tirsdag 29. august skal Willy Sørensen holde en presentasjon av Sotrasambandet, hvor han vil gi oppdatert status og fremdrift. Meld deg på her!