Roy Wareberg.

Atlantic Offshore med tre nye båter

edit today

De er der når krisen er et faktum – en gassutblåsning, en brann eller en annen hendelse som krever at beredskapen er på plass når det er langt til land. De forsyner også plattformene med gods, containere, proviant og lignende. Etter tre tøffe år med økonomiske nedgangstider og oppsigelser, har Atlantic Offshore (tidligere Sartor Offshore) klart å snu en negativ utvikling. De nye båtene er en investering i nye, langsiktige kontrakter som sikrer selskapets utvikling og arbeidsplasser.

Gode år i vente

– Da finanskrisen kom var det en ekstra utfordring at mange av kontraktene våre gikk ut. Nå merker vi det på stemningen i hele selskapet at det går rette veien igjen, sier Chief Executive Officer Roy Wareberg i Atlantic Offshore. – Vi skal skifte ut flere av båtene våre med nye, sier Wareberg. Han har tro på at de neste årene blir gode for næringen. – For oss er det viktig å være miljøvennlig og konkurransedyktig. Det er en utfordring å holde norsk flagg – andre land tar oss igjen, og de er betydelig billigere, sier Wareberg.

Store miljøbesparelser

Han legger til at selskapet reduserer drivstofforbruket med opptil 60 prosent på de nye båtene, og at utslippet reduseres ytterligere. Det utgjør betydelige besparelser, både økonomisk og for miljøet. Atlantic Offshore har 550 ansatte etter en kraftig reduksjon fra 700 ansatte i 2008. I dag er 500 sjøansatte, mens 25 jobber på Ågotnes. Avdelingen i England har eget bemanningskontor lokalt, og er svært viktig for selskapets totalomsetning, forteller Wareberg. Rundt halvparten av omsetningen skapes her, hvor stabiliteten er større.

Les også

keyboard_arrow_up