I motsetning til denne kranen, vil den nye skinnegående kranen kunne foreta løft over boretårn på riggene. Nå jobbes det med montering av skinner langs kaien.

CCB investerer 50 millioner i ny kran

edit today

CCB sliter med ledig kapasitet om dagen, riggprosjektene har latt vente på seg. Ikke før i juli vil arbeidet med årets første riggprosjekt starte. CCB har nylig sikret seg mellomklassejobben på Scarabeo 5, et oppdrag som trolig er verdt flere titalls millioner kroner. – Det har vært en usedvanlig laber start på året. Basisdriften vår har gått som normalt, men prosjektene har uteblitt. Derfor er det en svært viktig jobb vi nå har fått, sier administrerende direktør Kurt Andreassen til vnr.no CCB har tidligere gjort store investeringer for å være konkurransedyktige når det gjelder vedlikehold av rigger, og har ressurser til å håndtere store prosjekter. Men et labert riggmarked, stadig flere konkurrenter og pressede priser har gjort det vanskelig. – Vi har slitt med lønnsomheten, men har unngått permitteringer . Til sommeren vil aktiviteten ta seg opp igjen, og vi regner med å sikre oss flere prosjekter i sommer, så vi skal nok kunne se tilbake på et normalår når vi nærmer oss slutten av 2011, sier en optimistisk Andreassen. Han har troen på å styrke CCBs konsept for å møte konkurransen.

Strategisk storinvestering

Det blir i disse dager gjort en omfattende jobb med å montere skinneganger og klargjøre CCBs viktigste kai for en helt ny skinnegående kran som skal være på plass rundt nyttår. Kranen blir satt sammen i Malaysia, med deler fra Europa, på oppdrag for CCB. – Denne investeringen vil gjøre oss til ett av landets beste verft når det kommer til tunge løft og stort utstyr, sier Andreassen. Kranen har en boom på 92 meter og kan løfte i overkant av 46 tonn fra 50 meter. Fra førerhuset og ned til bakken er det 58 meter, og vekten av kranen er 600 tonn på skinner. Med den kan CCB foreta løft over boretårn på riggene. – Med denne kranen vil vi befinne oss helt i toppklassen blant aktørene i markedet. Den vil gi oss helt nye muligheter og sikre at CCB fortsatt vil ha høye andeler i markedet, sier prosjektdirektør Ronny Haufe.

Venter på “gullårene”

Kombinert med at det er få rigger som trenger vedlikehold i år, er det stadig flere aktører som satser på nettopp dette markedet. Dette stiller større krav til konkurranseevne. Samtidig vet bransjen at den som venter på noe godt, ikke venter forgjeves. – Riggene trenger vedlikehold med sertifisering og klassing hvert femte år. Vi vet at det kommer et betydelig antall rigger til vedlikehold i 2013 og 2014, og har tro på at vi skal være med i kampen om disse, sier Haufe (bildet).

Les også

keyboard_arrow_up