– Det blir kamp om de gode selgerne

edit today

Markedsførere med kunnskap om sosiale medier vil være alfa og omega for å lykkes i et stadig mer digitalisert samfunn, sa Ronny Kvalvågnes i CCT på seminaret om sosiale medier.

– Markedsføring vil få en ny boost. Det blir stadig mer utfordrende å skape engasjement og handling fordi det kommersielle bildet er preget av svært mye støy. Gode selgere vil være alfa og omega for bedriftene i tiden som kommer. Det mener teknologidirektør Ronny Kvalvågnes i CCT.

Se presentasjonen her!

Aldri tidligere har VNR hatt større oppslutning om et fagseminar, som denne uken. Seminaret om sosiale medier ble arrangert i samarbeid mellom CCT og Vest Næringsråd, med hele 78 deltakere.

«Remarketing» den store trenden

Kombinasjonen av kunnskap om sosiale medier og markedsføring vil være svært ettertraktet kompetanse for næringslivet i tiden som kommer, mener Kvalvågnes. Han har en bachelor i markedskommunikasjon og forretningsutvikling, samt en mastergrad i IT og multimedia – og 14 års erfaring fra teknologiledelse og markedsføring.

– Glem bannerannonser, annonsering via sosiale medier gir størst effekt. Sosiale medier tilbyr målrettet annonsering basert på såkalt «Big data» – målrettede analyser, som kan «sile ut» brukere ut fra en mengde kriterier: kjønn, bosted, interesser, type mobiltelefon og mye mer, kunne Kvalvågnes opplyse.

Facebook og LinkedIn tilbyr svært effektive og omfattende annonseringsløsninger – og du betaler bare for antall klikk. Haken er at Facebook har begrenset hva hver enkelt bruker får se i sin nyhetsstrøm til kun 5 – 7 prosent, nettopp fordi de ønsker å tjene penger på folk som vil spre sitt budskap, fortalte teknologidirektøren i CCT.

Folket sprer ditt budskap

Bonuseffekten er at folk deler ditt budskap dersom det skaper engasjement, sa Kvalvågnes, som fra talerstolen dømte papiravisene til en snarlig død. Ny teknologi i fremtiden vil imidlertid gjøre det lettere å konkurrere med Facebook, og journalister vil være etterspurt, la han til.

«Content marketing» – redaksjonelt utformet innhold, er nemlig en annen trend innen markedsføring på digitale plattformer som vi vil se mer av, mener Kvalvågnes. Skillet mellom journalistikk og annonsering viskes ut og man oppnår effekten av effektiv deling i sosiale medier.

– Vi ser at våre kunder oppnår stor effekt av «feelgood-saker» som skaper engasjement og deles. «Modus» er noe vi forsker mye på – hva som styrer folks tankesett, kunnskap om dette vil være viktig i fremtidig markedsføring, sa han.

Tror på motreaksjoner

En Facebook Paper-app er lansert i USA, som en digital avis med tilpasset innhold ut fra den enkeltes interesse. Den gjør det mulig for annonsører å styre budskapet direkte mot aktuelle målgrupper.

Hva så med kildekritikk og integritet? Hvordan kvalitetssjekke all informasjonen vi utsettes for?

– Det vil komme motreaksjoner med krav om seriøsitet og integritet, og det vil komme krav om mer kontroll for den enkelte. Samtidig åpner digital markedsføring for store muligheter for kommersielle aktører, sa han og la til:

– I fremtiden vil klokker med sensorer som kan «måle» reaksjoner i kroppen kunne benyttes av for eksempel dating-aktører, fortelle deg om du er sulten og hvor nærmeste kiosk befinner seg. Det er spennende – men hvor går grensene for hva vi skal tillate i teknologisk utvikling? undrer Kvalvågnes.

Les også

keyboard_arrow_up