Frykter ikke netthandel

edit today

Mens Sartor bygger ut for milliarder øker netthandelen. Det skremmer ikke direktør Thomas Skålnes, som kan lokke med en lang liste nye, store butikknavn. Se hvilke butikker som kommer! 

Navn som Mango, Lindex, Hans H og Volt blir å finne i handlegatene på Sartor Storsenter fra 20. november. I tillegg åpner flere nye serveringssteder. Direktør Thomas Skålnes i Sartor Storsenter tror på omsetningsøkning i år.

– Dette utgjør en stor fornyelse av hele senteret, som har vært delt i to under denne byggefasen. Nå får vi et helhetlig senter igjen og mange av butikkene får nye, utvidede lokaler. Vi får et veldig godt tilbud, spesielt til herrene, sier Skålnes.

Vil ha dyre herreklær

Sko, eksklusive merkeklær både til voksne og barn, samt et større utvalg i serveringssteder, har vært etterspurt i Sartors markedsundersøkelser.

– Trenden er at menn blir mer bevisst på å finne sin stil. Det er for øyeblikket et større markedspotensial på herresiden enn på damesiden, ettersom damene allerede har fylt opp garderoben sin, sier Skålnes.

Konturene av en by på Straume er i ferd med å bli tydeligere, etter hvert som det andre byggetrinnet av nye Sartor Storsenter nå ferdigstilles. Norges største underjordiske parkeringsanlegg under Straume, med plass til 1500 biler, åpner også 20. november.

Velger bort nettbutikkene

De siste årene har nettbutikker poppet opp som paddehatter, og utgjør en reell trussel for mange fysiske butikker. Blant Sartor Storsenter sin faste kundemasse er det imidlertid få som handler ofte på nett, og økningen er relativt svak. Det viser tall fra en markedsundersøkelse gjennomført av Maze for Olav Thon Gruppen i vår.

– Resultatene overrasket meg litt, jeg hadde trodd at netthandelen hadde vokst mer enn den har gjort på Sotra. Det forteller meg at folk vil se og ta på varene og snakke med noen som har greie på det i butikkene, derfor er jeg ikke veldig bekymret for netthandelen, sier han.

Kun 2 prosent av de 1300 kundene som har svart på undersøkelsen handler flere ganger i uken på nett, mens 4 prosent handler på nett en gang i uken. Rundt 30 prosent handler 1-2 ganger i måneden, mens 34 prosent handler 3-4 ganger i året på nett.

Kjøpesenterkrig

Skålnes regner med at netthandelen vil øke i årene som kommer, men tror derimot at konkurransen kjøpesentrene imellom vil merkes mer enn netthandelen.

– Vi vil nok se at noen av kjøpesentrene ikke vil klare seg. De sentrene som følger utviklingen vil bli vinnere i kampen om kundene. Sartor er en motor i byutviklingen, og vil bli en magnet handelsmessig i hele Bergen vest., mener senterdirektøren, som nå forbereder seg på det tredje byggetrinnet på Sartor – som starter umiddelbart etter åpningen av nybygget 20. november.

– I kjølvannet av Sartor-utbyggingen vil det vokse frem ny handelsnæring i Sotra Kystby, og byutviklingen vil pågå i lang tid fremover. Handel vil generere ny handel, også utenfor Sartor Storsenter og det er vi veldig positive til, sier Skålnes.

Les også

keyboard_arrow_up