Daglig leder Grethe Bjorøy (f.v) og opplæringskonsulent Svanhild Hausberg i L2L i arbeidsmøte med Jan Georg Lehmann-Røed i Colours. Foto: vnr.no

Gratis eksperthjelp etter VNR-møte

edit today

På Maitreffet til VNR lyste Colors ut en konkurranse, hvor gratis kommunikasjons-hjelp var premien. Blant deltakerne var det Live To Learn (L2L) – Opplæringskontoret for Sotra og Øygarden som vant. Nå er de godt i gang med å utarbeide en strategisk merke- og kommunikasjonsplattform for L2L. – Dette er spennende! Vi kommer til å bruke det som kommer ut av denne prosessen i markedsføringen blant annet på web og mobiltilpassede løsninger, sier Grethe Bjorøy, daglig leder i L2L til vnr.no.

Image

– Vi skal hjelpe L2L å skape et konkurransefortrinn. Attraktivitet og lønnsomhet er stikkord. Det er viktig at de kommuniserer ut tydelig hvilke fordeler lærlingebedrifter får ved å velge dem fremfor andre opplæringskontor, forteller senior-rådgiver Jan Georg Lehmann-Røed i Colours. L2L ble etablert i 2007, og har i dag 140 lærlinger innen 17 yrkesfag, som formidles til L2Ls 32 medlemsbedrifter. – Det er ikke vanlig at et opplæringskontor opptrer kommersielt, noe som gjør dette til et nokså krevende case. Metodikken er den samme som med andre kunder, sier Lehmann-Røed og oppsummerer: Hvem er vi og hvem snakker vi til, og hvordan når vi dem.

Å se med andres øyne

– Vi har hatt en jevn vekst og opplever at stadig flere bedrifter tar kontakt med oss for å få lærlinger, men det er veldig greit å få litt input fra andre for å unngå å bli ensporet. De kan noe som ikke vi kan, sier Bjorøy. Sammen med Colours skal de jobbe frem en plan som skal hjelpe L2L å knytte til seg enda flere flinke lærlinger, og aller viktigst: flere bedrifter som ønsker å ta inn lærlinger. Hvert år blir noen lærlinger stående uten læreplass og får dermed ikke fullført utdanningen sin. Lærlingeplass er avgjørende for om de får fagbrev. – Å ta inn lærlinger er en smart måte å sikre rekrutteringen på, veldig mange får seg jobb der de har gått i lære, sier Bjorøy.

«Skjønner industrien»

Colours ble etablert for 10 år siden, som det første bransjerettede design- og kommunikasjonsselskapet rettet mot vekstbransjene offshore, shipping, energi og marin sektor. – Våre kunder er bedrifter som selger til bedrifter, ikke konsumenter. Vi skjønner denne industrien, det er et fortrinn når vi nå hjelper L2L, sier Lehmann-Røed og legger til at kundene er alt fra små bedrifter med 4-5 ansatte til store konsern som Aker Solutions og FMC Technologies.

Les også

keyboard_arrow_up