Han har nøkkelen til suksess

edit today

Med en økning fra 1 til 7 milliarder i omsetning på ti år, må de ha gjort noe rett. Regionsjef Pål Eilertsen i Clas Ohlson mener de viktigste suksessfaktorene er vinnerkultur og evnen til fornyelse. Denne uken delte han sine tips med de rundt 80 deltakerne på Desembertreffet på Zupperia i Sartor storsenter.

Les også: En juleblomst fra Basecamp i hver resepsjon

Vektlegger personlige egenskaper

Clas Ohlson startet et lite sykkelverksted i Sverige i 1918. Han var teknisk interessert, nysgjerrig og handlekraftig, fortalte Eilertsen. Gründeren viste dessuten stor omsorg for sine ansatte og vektla personlige kvalifikasjoner som engasjement – kjerneverdier som fortsatt er styrende for selskapet.

– Mange er opptatt av faglige kvalifikasjoner, men når vi skal ansette folk velger vi de som har den rette innstillingen: vilje til å hjelpe kundene. Varme, nytenkning og engasjement. Den faglige kompetansen kan læres, sa Eilertsen.

Ansatte «Hjernevaskes»

– Alle nyansatte blir «hjernevasket» i Clas Ohlson-ånd. Vi sender dem til Sverige for at de skal bli skikkelig «hjernevasket», sa han til latter fra tilhørerne. For å stimulere konkurranseinstinktet utfordres de ansatte gjennom stadige konkurranser og «Go live-days», hvor en av butikkene premieres med en reise for alle ansatte.

Clas Ohlson kvalitetssikrer at leverandørene har gode arbeidsforhold for sine ansatte, og tar samfunnsansvar gjennom engasjement hos Redd Barna og Miljøagentene – det skaper en kultur som bidrar til å forme den vinnerkulturen som han mener er den viktigste suksessfaktoren i selskapet, mener Eilertsen.

Vil erobre verden

Clas Ohlson passerer i år 200 butikker fordelt på 5 land, med 4700 ansatte og 36 millioner kunder. Ambisjonen er å etablere seg over hele verden. Fra å være et butikkonsept for dem som liker å fikse ting i garasjen, retter Clas Ohlson seg i dag mot den moderne familie, med sine «duppedingser» og smarte, tekniske løsninger.

Selskapet har de siste årene gjort en rekke grep for å skape «ryddigere» og mer oversiktlige butikker som gjør navigasjonen lettere for kunden. Clas Ohlson satser også på aktiv bruk av sosiale medier.

– Vi velger å ikke ha fokus på konkurrentene – de får vi ikke gjort noe med. Vi har fullt fokus på kunder og ansatte. Vinnerne er de som fornyer seg kontinuerlig og følger utviklingen, sa Eilertsen, før de andre foredragsholderne fikk slippe til.

Mobilbank

Banksjef Geir-Ove Horge i DNB snakket om den nye bank-hverdagen, som i størst mulig grad handler om å guide kundene over på gode nett-tjenester.

– En ny undersøkelser viser at hver og en av oss sjekker mobilen 80 ganger daglig og vi oppfordrer våre kunder til å gjøre alt selv på nett.

Salgs- og Reklameforeningen i Bergen snakket om hva som karakteriserer en god selger – og hva som ikke gjør det. Harald Harung i Nokas, «Årets unge selgerforbilde», snakket om hva som motiverer han i jobben.

Les også: Superselgerens hemmeligheter

Les også

keyboard_arrow_up