Har din bedrift et oversiktlig system over all elektronisk informasjon, eller bruker dine ansatte timevis på å lete det frem fra gang til gang? Illustrasjonsfoto: vnr.no

Hold på bedriftshemmelighetene

edit today

Hvordan hindre at den som slutter tar med seg kunnskap og bedriftshemmeligheter? Nytt regelverk stiller større krav til arbeidsgivere.

Temaet er høyaktuelt i en region som er hardt rammet av oljenedturen. På Januartreffet til Vest Næringsråd får du vite mer om hvordan du som arbeidsgiver kan unngå fallgruvene.

Meld deg på Januartreffet her!

Tar med seg ideene

– Vi har flere saker som omhandler denne typen problemstillinger, sier Håkon Berge, senioradvokat/managing associate i Advokatfirmaet Thommessen AS.

Det handler gjerne om ansatte som slutter og starter opp eller går over til konkurrerende virksomhet, men også saker der arbeidsgivere mistenker at tidligere ansatte har tatt med seg informasjon og forretningshemmeligheter, forteller han.

Det er også tilfeller hvor ansatte forsøker å rekruttere kunder eller andre ansatte fra tidligere arbeidsgiver.

Økt bevissthet

– Vi opplever at virksomhetene er blitt mer bevisste på verdien av rettigheter de har og at de så langt som mulig ønsker å verne om denne, legger han til.

Mange kommer imidlertid til den erkjennelsen at de ikke har sikret seg tilstrekkelig i ansettelseskontrakten eller at avtalene er uklare og gir ikke det vernet man trodde. Med nytt regelverk på trappene, vil det stille enda større krav til arbeidsgiverne i årene som kommer.

Nytt regelverk

Det nye regelverket strammer inn mulighetene for arbeidsgiver til å verne seg mot faren for at kunnskap forsvinner med de ansatte, påpeker han.

– Det første lovforslaget kom allerede i 2010 og nå er et nytt regelverk vedtatt i Stortinget som trådte i kraft 1. januar i år, sier Berge.

Mer om dette får du under «Kjapt og nyttig» på Januartreffet.

Les også

keyboard_arrow_up