Hun selger «Sotragrå» for millioner

edit today

– Dette er bare så gøy! Jeg liker det sosiale med denne jobben og stortrives, sier hun til vnr.no.

Smilet sitter løst hos salgssjefen for Coop Obs Bygg Sartor, en av fem nominerte kanidater til Årets Bedrift Region Vest 2014.

Les også: De kan bli Årets Bedrift

Handy kvinner

Det er relativt rolig i butikken denne formiddagen like etter åpning. En av stamkundene er på jakt etter laminat og Pedersen veileder han. En annen trenger hjelp til å finne en typisk sommervare som er stablet bort i høyden. Pedersen går stødig opp i stigen og henter ned det han trenger.

Menn gjør det ikke selv lenger i like stor grad som før.

– «Handyman» gjelder noen få, resten søker informasjon og blir misfornøyde hvis de ikke får det, forteller hun.

I likhet med stadig flere kvinner har Pedersen mye erfaring med oppussing og god kunnskap om produktene på markedet. Hun er opptatt av å drille de ansatte slik at kundene skal gå ut av butikken med all informasjonen og de produktene de trenger.

Droppet skolen

Det startet med en deltidsjobb i en liten Samvirkelags-butikk på Laksevåg da hun var ungdom. Etter å ha forsøkt seg på lærerstudiet, skjønte Pedersen at det var i varehandelen hun hørte hjemme. For 3 år siden overtok hun salgssjef-jobben på Coop Obs Bygg, etter å ha jobbet flere år på hypermarkedet i Sartor Storsenter.

Allerede året etter hadde butikken rekordomsetning – og med 20 prosent økning i år, går det mot nok en rekordomsetning for 10-årsjubilanten på Sotra. Det begrunner hun med uvanlig lang sommersesong, massiv markedsføring på TV og kundeavis, et uslåelig prisløfte på merkevarer og bedre score på kundeundersøkelser enn noen gang.

– Jeg er god i jobben min fordi jeg har den erfaringen jeg har, høyere utdanning hadde ikke nødvendigvis gjort meg bedre som leder. Jeg har gått gradene, tatt lederkurs og vært heldig – jeg er en utålmodig type og har fått utfordringer når jeg har trengt det, sier Pedersen, som likevel oppmuntrer sine to snart voksne døtre til å få seg en utdanning.

Oppkalt etter Sotra

På Sotra pusser vi opp som aldri før. Vi maler mer, bygger flere terrasser og bruker mer penger på grill og hagemøbler. Trenden er vedlikeholdsfritt. I sommer har strilene vært rausere med å åpne lommebøkene enn tidligere, legger hun til.

– Ingen andre steder i landet omsetter Coop Obs Bygg mer terrassebeis enn på Sotra – derfor har vi laget «vår egen» farge med navnet «Sotragrå», kan Pedersen fortelle.

– Kundene på Sotra er mer bevisst på pris enn de andre butikkene våre i Hordaland. Samtidig ser vi en generelt økende etterspørsel etter merkevarer. Folk har skjønt at merkevarer er billigere hos oss enn hos konkurrentene, spesielt etter at vi innførte prisløftet, sier hun.

Særlig proffene, enkeltpersonforetak og mindre bedrifter har fått øynene opp for butikken. Bedriftskort forenkler innkjøpene.

Mens oljeselskapene nedbemanner trenger husene vi bor i fortsatt vedlikehold – og nordmenn elsker å pusse opp.

Les også

keyboard_arrow_up