Alle bedrifter som vil opprettholde sin konkurransekraft, bør tenke på forbedringsarbeid til enhver tid. Offentlig sektor er intet unntak.
Torsdag 11. april inviterer Vest Næringsråd til en studietur til Øygarden utenom det vanlige. Målet med seminaret er å inspirere til forbedringsarbeid i egen organisasjon, og gi ideer som øker sannsynligheten for at din virksomhet vil lykkes.
Her møter du blant annet Kåre Nystad, daglig leder for Karabin i Bergen, som vil fortelle oss hvordan forbedringsarbeid fungerer i praksis.
− Her vil jeg oppsummere hva man må tenke og gi i forbedringsprosjekter. Mål, mennesker og metode er stikkordene. Deltakerne vil få tips og triks til hvordan man kan jobbe med forbedringsarbeid i virksomheter, opplyser Nystad.
Jo flere ansatte – jo mer krevende er forbedringsarbeidet
Konsulentselskapet Karabin har 15 års erfaring i markedet, og har 50 spesialister på forbedring i Bergen, Stavanger, Trondheim og Oslo. Kundene deres er alt fra små bedrifter og offentlige virksomheter til store internasjonale selskaper.
− Vi jobber med hele spekteret. Alle som lever i en konkurranseutsatt virksomhet bør tenke på forbedring til enhver tid, det gjelder også for offentlig sektor, forteller Nystad.
Siden 2014 har Karabin hatt et samarbeid med Equinor på Kollsnes. Under studieturen vil også forbedringsleder på Equinor Sture & Kollsnes, Birte Eriksen, presentere forbedringsarbeidet i Equinor.
− Tilnærmingen til små og store bedrifter er lik, men det er ofte mer krevende å gjennomføre forbedringsarbeid for store bedrifter fordi det angår flere mennesker – og det er menneskene dette handler om. På grunn av størrelsen blir det ofte mer komplekst, så her er det er ekstremt viktig å være systematisk, forklarer Nystad.
Trigges av målbare resultater
Det Nystad i Karabin synes er mest givende i jobben sin, er når forbedringsarbeidet fører til gevinstrealisering.
− Å måle synlige resultater er spennende. Det kan være alt fra når resultatene viser et positivt resultat på bunnlinjen, en reduksjon av antall HMS-skader i en bedrift eller en økning i antall saker som blir behandlet innen fristen, sier Nystad.
Når han får spørsmål om hvilket forbedringsarbeid som har gitt mest inntrykk på ham, svarer han:
− Det gjør inntrykk når vi klarer å få ned ventetiden for barn som venter på å få et fosterhjem. Det gjør helt klart et ekstra inntrykk når vi klare å få til det, forteller Nystad.
På torsdag vil Nystad gi eksempler på måter å tenke forbedring på – uavhengig av bedriftens størrelse, type og bransje.