«Ikke alle kan bli ingeniører og fotballspillere»

edit today

En kort båttur fra Ovågen ligger visningsanlegget, som er et samarbeid mellom Blom Fiskeoppdrett og Kystmuseet. Her spreller rundt 700.000 laks og ørret fordelt på 6 merder.

Merdene har en diameter på 120 meter og en dybde på 36 meter. Fôret kommer fra to siloer som rommer inntil 200 tonn. Matingen skjer ved hjelp av et automatisk fôringsanlegg, men et par av elevene får muligheten til å kaste ut fôr for anledningen.

Pensum i praksis

Visningspresentatør Nina Røtne forteller om prosessene fra yngel, til smolt og ørret. Ungdommene får høre om hvorfor det er sunt å spise fet fisk og hvilke jobbmuligheter som finnes innenfor næringen. Kun 4 prosent av produksjonen i Norge konsumeres her til lands, resten eksporteres.

– Det er første gang jeg er her med mine elever. Dette gir meg et referansegrunnlag som jeg kan bruke i undervisningen, det handler om å ta pensumet ned på et hverdagslig nivå, sier kontaktlærer Anne-Beth Eide og påpeker at elevene skal i gang med faget «Utdanningsval» over nyttår.

– I tillegg får jeg ny kunnskap som kommer til nytte når jeg skal veilede ungdommene i yrkesvalg, sier Eide.  Hun underviser i naturfag, «mat og helse» og det valgfrie arbeidslivsfaget.

Ingeniører og fotballspillere

– Spør man ungdommene hva de vil bli så svarer de ingeniør eller fotballspiller. Det er viktig å skape bevissthet rundt ulike yrkesmuligheter og jeg tror et opplegg som dette vil kunne påvirke dem, legger hun til.

Oksygennivå, vannstrøm og temperatur overvåkes nøye på anlegget. Den varme sommeren har ikke vært gunstig for oppdretterne – ørreten trives best under 16 grader, og spiser mindre når det er varmere i sjøen.

– Det virker spennende å følge med på overvåkningskameraene under vann, sier Martin Hjartøy (14). Klassekameraten Lars-Andreas Møvik fisker småørret på fritiden, og tenker på å bli marinbiolog.

– Drømmen må være å få en jobb som marinbiolog i Amazonas eller noe sånt, sier han med et smil.

– Stort potensial

Teknologiutvikling, forskning og biologi er fagområder som er høyaktuelle innen marin næring.

– Det er viktig for oss å gi elevene i lokalmiljøet et innblikk i hva oppdrettsnæringen er for noe. Vi er en stor, effektiv matprodusent, og potensialet for næringsutvikling og arbeidsplasser i denne bransjen er enorm. Vi ser på det som en arena for rekruttering og opplysning, sier daglig leder Øyvind Blom i Blom Fiskeoppdrett.

– Samtidig ser vi at elevene kan ha faglig utbytte av å komme til Kystmuseet og visningssenteret. Det er både naturfag, samfunnsfag, historie og «mat og helse» i en fin blanding, legger han til.

På grillen ligger marinerte laksespyd som elevene får smake. Kun en av jentene står over varm grillmat i den kjølige høstvinden.

Smaker laks for første gang

– Det er overraskende mange som smaker laks for første gang hos oss, men veldig få som takker nei til en smaksprøve, sier Røtne.

Med seg tilbake på skolen får de fileter som elevene selv skal få tilberede på skolekjøkkenet. Men først er det kystnæring og historie som står på timeplanen når turen går til land igjen, med omvisning på Kystmuseet.

Les også

Meny