Veldedighetsauksjonen på Sartor, mars 2016. Fra venstre: Auksjonarius Roger Sandbakk, aksjonsleder i Kreftforeningen Lena Teigland og Hans Jarle Einarsen, markedssjef på Sartor Storsenter.

Jessheim Storsenter gjør som Sartor Storsenter

edit today

I seks år har Sartor Storsenter og Vest Næringsråd, i samarbeid med Kreftforeningen, vært sterkt engasjert i «Krafttak mot kreft». Hittil har vi samlet inn totalt 2 325 878 kroner.

Nå har også Jessheim Storsenter takket ja til å delta i «Krafttak mot kreft».

– Siden Jessheim Storsenter har mye til felles med Sartor Storsenter, tok jeg kontakt med senterdirektøren og markedssjefen i september. Sammen med Lena Teigland fra Kreftforeningen i Bergen og to fra Kreftforeningen i Oslo, presenterte jeg hva vi har fått til på Sotra, og de ble veldig begeistret, sier Hans Jarle Einarsen, markedssjef ved Sartor Storsenter.

Nå får Jessheim Storsenter dele Sartor Storsenters materiale og erfaringer rundt «Krafttak mot kreft».

– Dette er en kjempeviktig sak og jeg er veldig glad og stolt over å ha fått Jessheim Storsenter med på laget. Vi skal gjøre det enklest mulig for dem, forteller Einarsen.

LES OGSÅ: Ny rekord for kreftauksjonen

«Sartor-modellen» – en suksess

For to år siden holdt Einarsen en presentasjon om «Krafttak mot kreft» for Olav Thon Gruppen, hvor han utfordret andre sentre til å delta.

– Jeg vil at dette skal spre seg til andre sentre. Målet er å være en døråpner for Kreftforeningen. Jeg gir meg ikke så lett, sier Einarsen.

Lena Teigland, aksjonsleder i Kreftforeningen, er imponert over hva Einarsen har fått til.

– Krafttak mot kreft er den årlige, store innsamlingsaksjonen til Kreftforeningen. Vi prøver alltid å få til noe i næringslivet, men Hans Jarle har vært spesielt god til akkurat det. Vi i Kreftforeningen kaller det for «Sartor-modellen» etter hans initiativ, sier Teigland.

Tidligere i år samlet «Sartor-modellen» inn en halv million til «Krafttak mot kreft», og på landsbasis ble det samlet inn totalt 37 millioner kroner.

– Hans Jarles engasjement er veldig smittsomt. Han forteller om opplevelsen av å være med og hvor viktig det er for han, dermed blir det en vinn-vinn-situasjon for begge parter. Jeg er veldig spent på å se hva Jessheim Storsenter får til og om de klarer å engasjere like mange som Hans Jarle og Vest Næringsråd, forteller Teigland i Kreftforeningen.

Slik blir neste «Krafttak mot kreft»

«Krafttak mot kreft 2017» har som hovedmål å samle inn 40 millioner til forskning på livsforlengende behandling, og gi tilbud til pasienter med uhelbredelig kreft og deres pårørende.

Aksjonen er i uke 10 og 11, fra 6. mars til 19. mars 2017.

Dette blir det 7. året at Sartor Storsenter og Vest Næringsråd deltar i innsamlingsaksjonen.

Finansierer viktig forskning

Takket være forskning overlever 2 av 3 kreft.

–  Samtidig er det flere som får kreft og tallene øker i takt med hverandre. En av grunnene til at flere får kreft i dag enn for 50 år siden, er at folk lever lenger. Det hjelper å samle inn penger til forskning, for det er flere som overlever, sier Teigland i Kreftforeningen.

Fortsatt er det noen som får den tunge beskjeden om at de ikke vil bli friske, men at de kommer til å dø av kreft. For disse menneskene finnes det ingen helbredende behandling, kun behandling som er livsforlengende og lindrende.

Målet er at disse skal få best mulig livskvalitet og så mye tid som mulig sammen med dem de er glad i.

Les også

keyboard_arrow_up