– I fjor mottok Oppvekstfondet 100 000 kroner fra Sparebankstiftelsen. I år vektla VNR i søknaden at en tar sikte på å utvide området fra Fjell til Fjell, Sund og Øygarden kommuner – det vil si at Kunnskapsbyen i Vest kan utvikle seg til å bli Kunnskapsregionen i Vest, sier Per C. Aarsand, daglig leder i Vest Næringsråd.
Tirsdag 3. januar var det overrekkelsesseremoni på Sotra vidaregåande skule på Bildøy hvor politikere, skolesjefer, rektorer og elever og næringsliv fra hele regionen var representert.
LES OGSÅ: Statsministeren prøvde Digg Læring
Sikre regionen kortreist arbeidskraft
Anne Line Gamlemshaug, banksjef ved SpareBank1 SR-Bank avdeling Sotra, delte ut sjekken sammen med Ellen Berg Instefjord fra Sparebankstiftelsen SR-Bank.
– Vi er kjempestolt av å kunne gi av vårt overskudd for sikre ungdommen kompetanseheving, sa Gamlemshaug.
– Dette er et flott tilskudd til det arbeidet som vi allerede er godt i gang med i regionen. Midlene blir nå fordelt slik at de kommer hele regionen til gode. Kunnskapsbyen i Vest skal bidra til å sikre vår region kortreist arbeidskraft og møte samfunnsendringene i dag og i fremtiden, sa Magnhild Hakestad, rektor ved Sotra vidaregåande skule.
Statoil trenger flere ungdommer
I forbindelse med overrekkelsen av midlene var Kjersti Nordøy, kommunikasjonsleder i Statoil, på plass. Hun fortalte at Statoil har et rekrutteringsbehov fremover, til tross for nedgangstider med reduksjon av antall ansatte og andre kostnadsreduksjoner.
– Det vil fortsatt være et rekrutteringsbehov fremover, spesielt for fagarbeidere på landanleggene. Statoil hadde totalt 130 lærlinger i fjor og Statoil Sture Kollsnes hadde 16 av disse lærlingene, sa Nordøy.
Det er mange som vil ha lærlingplass hos Statoil.
– Vi hadde 1300 søkere i fjor og det sier litt om pågangen. Vi har lærlinger på kjemiprosess, automasjon, mekanisk, elektrisk og i laboratoriet, så her er det gode muligheter for lokale ungdommer, opplyste Nordøy.
Antall Statoil-lærlinger har vært stabilt de siste årene, til tross for nedbemanninger.
– Lokal arbeidskraft er attraktivt for oss. Vi har fortsatt god tro på norsk sokkel og Statoil har klare ambisjoner om å være tilstede i lang tid fremover, sa Nordøy.
Skolen vil investere i droner
Siden en andel av pengene vil gå til innkjøp av droner, hadde skoleelevene planlagt en morsom vri – sjekken på 350 000 kroner ble nemlig fløyet inn av en drone. I næringslivet er det en økende bruk av droner, derfor er det viktig for skolene å henge med i den teknologiske utviklingen.
To elever fra Tranevågen ungdomsskole, Alexander og Sander, holdt også en liten drone-presentasjon på scenen.
– Dronene kan brukes tverrfaglig og styrke elevenes kompetanse innen programmering, og forberede elevene til et arbeidsliv som endres gjennom automatisering, robotisering og digitalisering, opplyser Andreas L. Nordeide, skole-næringslivskoordinator i Fjell kommune.
En drone fanger alle disse tre trekkene (automatisering, robotisering og digitalisering), og kommer således inn under kompetansemålene som skolen har.
– Skolen kan raskere ta teknologien i bruk når de får den i gave. Andre skoler bruker droner og vi lærer av hverandre, sier Nordeide.
I tillegg er droner med på å gjøre skolehverdagen mer spennende for elevene.
– Elevene synes det er gøy å bruke det, og det er en vinn-vinn situasjon å kunne kombinere det som er gøy sammen med undervisning, påpeker han.
Se flere bilder fra overrekkelsesseremonien her:
Fakta om Kunnskapsbyen i Vest
- Kunnskapsbyen i Vest er et skole-næringslivssamarbeid som startet i 2014 av VNR og Sotra vgs.
- Samarbeidet har vokst seg til å omfatte større og større deler av region Vest.
- Målet er å fremme elevenes ferdigheter for det 21. århundre, med bakgrunn i utredningen Fremtidens skole – Fornyelse av fag og kompetanser.
- Dette skal bidra til å sikre region Vest kortreist kompetanse og kunne møte samfunnsendringene i dag og i fremtiden.