Nå skal elevene på Knappskog skule sitte på kuber

Knappskog skule har gått til innkjøp av IMO-LEARN læringsinventar for aktiv læring. Skolen er den første i Norge som satser på de nye sittegruppene. Se bilder!

Knappskog skule ligger langt foran når det gjelder innovasjon, digitalisering og læringsteknologi. Tirsdag 28. juni inviterte skolen til en presentasjon av sin aller nyeste satsing – IMO-LEARN læringsinventar, som er et nytt alternativ til den klassiske elevstolen.

På skolen holdt representanter fra i3Technologies i Tyskland en demonstrasjon av produktet for SLATE/Universitetet i Bergen, Bjorøy skule, barnehager, ATEA, kommunen og Vest Næringsråd.

− Jeg synes det er veldig kult gjort av Knappskog skule å satse på dette. Det er et passende produkt til aktiv læring, sa Endre Natvik, som er forhandler av IMO-learn stol.

I tillegg til å være gründer er han også masterstudent, og er spesielt opptatt av hvordan man kan skape kreative læringsprosesser med digitalisering.

− Jeg har vært lærer i mange år og vet at ungene sitter for mye i ro. Med disse kubene er det lett å få pauser og bryte opp undervisningen, og som gjør det akseptabelt å bevege seg i klasserommet, fortalte Natvik.

Kubene kan brukes til å gjøre digitale oppgaver. Legg merke til at en av kubene lyser rødt, som betyr "feil svar". Foto: Silje Ulveseth

Kubene kan brukes til å gjøre digitale oppgaver. Legg merke til at en av kubene lyser rødt, som betyr «feil svar», mens de grønne indikerer rett svar. Foto: Silje Ulveseth

− Digitalisering handler om aktivitet

Knappskog skule er kjent for å være tidlig ute med ny teknologi og er ikke fremmed å prøve noe nytt. De hadde også digitalisering i tankene da de skulle innrede et musikkrom og trengte inventar til rommet.

− Vi så etter noe er enn et møbel. Da vi fikk vi høre om sittekubene, som kombinerer aktivitet og teknologi, slik at elevene blir mer aktiv i settingen, ble vi veldig nysgjerrig. Digitalisering handler om aktivitet, ikke bare å sitte bak en skjerm, sa rektor ved Knappskog skule, Odd Erik Kjeldstad.

Kubene er laget av hard isopor og er har samme sittehøyde som en vanlig elevstol. Settet består av 24 deler, som sammen kan formes til en sirkel. Kubene har to flate sider, mens de andre sidene gjør kuben bevegelig.

− Med disse kubene blir det ingen stillesitting i klasserommet. De gjør at ungene lærer seg å sitte riktig og bruker magemusklene sine. Kubene er dessuten varme og behagelige å sitte på, samtidig som de bidrar til bevegelse i timen, lovet Anneke Verbeeck fra Beligia, som holdt en presentasjon av IMO-CUBES.

Anneke Verbeeck fra i3-Technologies viste ulike måter å bruke kubene på. Foto: Silje Ulveseth

Anneke Verbeeck fra i3-Technologies viste ulike måter å bruke kubene på. Foto: Silje Ulveseth

Både analog og digital

Ved første øyekast ser kubene ut som vanlige puffer, men synet bedrar.

− Kubene gjør det enkelt å skape aktiviteter i timen. Du kan enten sitte på kuben og vippe, eller du kan ha analoge øvelser. Som dere ser er kubene merket med seks forskjellige farger og former, og tanken er at man skal kunne gjøre ulike øvelser knyttet til fargene. Kubene kan også kobles til en bluetooth, hvor den vil se etter dine bevegelse, fortalte Verbeech.

Hun har jobbet med produktet i seks år og har lagt merke til at hver skole bruker kubene på ulike måter.

− Det kan brukes under matte- eller norskundervisning, og med produktet følger en bok med masse forskjellige oppgaver. Viktigst er at kubene fremmer sosiale aktiviteter, som gjør at elevene må jobbe sammen som et lag. Dere må legge merke til barna smil når de gjør dette, påpekte hun.

Anbefalt alderstrinn for IMO-CUBES er 6 til 12 år, men barnehager kan også ha glede av dette produktet.

− Kombinasjonen av læring, aktivitet og samarbeid er et godt utgangspunkt når man tenker nytt. Vi ser frem til å prøve dette sammen med elevene, sa rektor ved Knappskog skule.

Se bilder!

IMO-CUBES er mer enn et møblement. En pakke på 24 kuber inneholder bluethooth, en oppgavebok, aktivitetskort og 12 sensorer.

Kubene gjør at barna sitter dynamisk, samtidig som at barna får en aktiv digital og monolog læring. Ved å aktivt bruke kroppen får barna bedre balanse og følger bedre med i timen.

I bildeserien under ser du eksempler på hvordan kubene kan brukes.

Author Silje Ulveseth

Flere nyheter av Silje Ulveseth
Samfunnsengasjerte bedrifter delte sine erfaringer
MENY
Vest Næringsråd
X