Publikumsvinnerne

edit today

Publikummere er kunder for mange aktører, men hvordan skaffe flere publikummere? Festspillene i Bergen har nær doblet besøkstallet og stakk nylig av med en prestisjetung publikumspris.

Festspillene i Bergen stakk sist uke av med Publikumsprisen 2015, fremfor Den Norske Opera & Ballett og Museum i Stavanger. Bak prisen står den nasjonale medlemsorganisasjonen Norsk publikumsutvikling.

– Festspillene har oppnådd svært gode resultater etter en snuoperasjon med LEAN-prinsipper. Men publikumssuksessen de siste tre årene kommer nok heller av en tydelig strategi som består av tre ord: Forynge, fornye og engasjere, sier festspilldirektøren.

Festspilldirektør Anders Beyer kom til Bergen fra Danmark og startet en LEAN-prosess som har gitt svært effektive resultater. En mer effektiv organisasjon har gitt flere kroner til kunst og mindre til administrasjon. Det har igjen gitt enorm effekt på besøkstallet.

Doblet besøkstallet

– Vi har hatt en økning fra 200 – 350 arrangementer og en økning i publikumstallet på 73 prosent. Festspillene er noe helt annet nå enn for tre år siden, forteller festspilldirektøren, som stadig hentes inn av andre aktører for å dele sine erfaringer – deriblant Sportsklubben Brann.

– Det er ingen grunn til at vi skal drive på annen måte enn en hvilken som helst bedrift, selv om vi mottar offentlig støtte. Vi har jobbet beinhardt og det er så gøy å se at det gir resultater, sier han til vnr.no.

Ettertraktet sponsorobjekt

Festspillene i Bergen er også i stor grad finansiert av sponsorsamarbeid, og er så langt i år sponsorobjekt nummer en innen kultur i Norge. Festivalen er også hyppig omtalt med lovord både av nasjonal og internasjonal presse.

– Vi ser ikke på våre samarbeidspartnere som sponsorer, men mer som investorer, påpeker festspilldirektøren. I tillegg til hovedsamarbeidspartnerne har de en rekke festivalpartnere.

– Vi har plass til enda en hovedsamarbeidspartner. Alle våre partnere får bransjeeksklusivitet. Vi er opptatt av at sponsorsamarbeidet skal være til gjensidig nytte, derfor skreddersyr vi hver avtale, sier sponsoransvarlig Lene Therese Steimler, en av 18 ansatte i Festspillene.

Festspillene til Sotra?

Festivalen har en lange tradisjoner og er i en særstilling både her til lands og i utlandet kvalitetsmessig. Festspillene har utviklet seg fra å være utelukkende fokusert på klassisk musikk og folklore, til å nå langt flere gjennom en stor kunstnerisk bredde og et mangfoldig program.

Festspillopplevelser i byrommet, i parken, på fjellet – og ute i regionene rundt Bergen, er blant de nye satsingsområdene. Festivalen involverer 40 andre kulturinstitusjoner de 15 dagene Festspillene pågår om våren, og intensjonen er å være et vindu mot verden for kulturlivet.

– Hva må til for å få Festspillene ut til Sotra/Øygarden?

– Hvis vi får noen sponsorer i regionen kan det kanskje dukke opp muligheter, sier Steimler med et lurt smil.

Festspillene i Bergen pågår fra 25. mai – 8. juni 2016.

 

 

Les også

keyboard_arrow_up