Slik blir «nye» Panorama

edit today

Panorama konferansehotell skal utvikles til å bli et resort-hotell med marina, relax-avdeling og kortreist gourmet-mat før neste sommer.

Allerede 15. mai neste år skal de planlagte oppgraderingene være utført.

Samtidig med at hotellet i havgapet sør på Sotra har rekordhøy booking for juni og opplever en omsetningsøkning på 15 prosent i forhold til i fjor, pågår det en enorm utbygging for å utvide tilbudet.

Tomt på røde dager

– Vi trenger å få et bedre fotfeste i privatmarkedet. Vi har noen turistgrupper, men det store volumet er knyttet til bedriftsmarkedet. Det er ingenting å hente i bedriftsmarkedet i helgene, på røde dager og i ferier. Vi ønsker at hotellet skal bli en feriedestinasjon for par og familier, forteller hotellsjef Ole Martin Opitz.

Hotellsjefen forteller at 15. mai 2015 skal alle planlagte oppgraderinger være utført og hotellet vil fremstå som både konferanse- og fritidshotell. Allerede i juli dette året vil en ny kai med plass til 3-4 store eller 10 småbåter stå klar til å ta imot båtfolket.

Utendørs boblebad

Planene og skissene for hotellet ble presentert på Maitreffet til Vest Næringsråd.

Ny havn med ny kai, bølgedemper, brygger, 8 nye rorbuer og fjernvarmeanlegg som skal forsyne hotellet med strøm, er under bygging. Deler av sjøområdet skal utvikles til en marina.

Hotellets gjester vil få tilgang til den helt nye innendørs og utendørs relax-avdelingen, med blant annet to utendørs boblebad – med utsikt mot Korsfjorden.

Storsalen vil kunne fylles med godt over 1000 mennesker, og vil bli brukt til blant annet store banketter. Salen vil trolig også være et ettertraktet tilbud til næringslivet, til for eksempel konferansebruk, og har en takhøyde på 16 meter.

Hotellets tekniske fasiliteter er under oppgradering, det samme er utendørsarealene mot sjøen.

Kortreist mat

– Vi vil satse enda sterkere på kortreist mat. Kundene skal få merke at vi gjør en omfattende oppgradering av menyer og konsepter, og det kommer mange nye retter på menyen fremover – deriblant mye sjømat, sier Opitz.

Hotellet satser sterkt på havrelaterte opplevelser, gjennom Kystopplevelser AS. Siden i fjor sommer har Panorama også hatt hotelldrift ute på Marstein fyr, med stor suksess.

Les også: «Galskap å drive hotell her ute»

Hotellsjefen er ikke redd for konkurransen fra de nye hotellene som vil vokse opp på Straume de neste årene.

Inviterer til samarbeid

– Tvert imot, jeg tror vi kan få mye ut av å samarbeide. Det vil være et stort behov for overnattingskapasitet i en del sammenhenger. Våre kunder vil holde gruppen samlet i unike omgivelser, mens Thon-hotellet på Straume vil først og fremst fremstå som et byhotell og vil trolig i større grad konkurrere med Bergenshotellene, sier hotellsjefen.

Panorama, tidligere Norlandia Marsteinen Hotell, har i dag 57 hotellrom og 6 møterom, og er i gang med sitt fjerde driftsår etter at hotellet ble restaurert.

Les også

keyboard_arrow_up