Svein Dalseide (f.v) og Jon Larsen. Foto: vnr.no

Tjener på andres uhell

edit today

I Straume Næringspark ligger det eneste bilskadesenteret på Sotra. Hit kommer bileiere med alt fra små riper i lakken til betydelige kollisjonsskader. Alle Avis’ leiebiler i Hordaland blir reparert her. Til forskjell fra konkurrentene, tar Sartor Biloppretting imot alle bilmerker. Ved behov plukker eierne med seg en leiebil – eller en ny bruktbil. – Folk legger mer penger i bil enn tidligere og da blir også terskelen for å fikse småskadene lavere. Store familiebiler er dyrt, og det er viktig for folk å opprettholde verdien på bilen. Gamle biler ser vi lite av, de havner nok på «bakgårdsverksteder», sier Larsen.

Drømmen om eget verksted

Det var på den tiden alle ville gå på «mask og mekk» at Larsen startet sin egen bedrift på Knappskog. Han hadde jobbet med fagbrev i fem år, og fikk papirer på at han var godkjent for jobb som teknisk leder. Etter tre år kjøpte Svein Dalseide seg inn i bedriften, som ble gjenåpnet på Straume under navnet Sartor Biloppretting. Neste år feirer de 20-årsjubileum. – Vi har nok vært litt gammeldagse i måten å styre på. Vi har vært fornuftige og ikke brukt penger før vi hadde dem, sier Larsen. Tallene forteller om en solid bedrift med en sunn økonomi og vekst, det gjør også «Gaselle»-diplomene på veggen i resepsjonen. Selskapet var nominert av Vest Næringsråd til Årets Bedrift Region Vest i år.

«Mister» mekanikere til oljen

Virksomme, rutinerte hender jobber med kjøretøyene inne i verkstedet. Lavmælt prat på norsk og polsk. Radioen i bakgrunnen. Tolv ansatte, en elektroniker med spesialkompetanse. Rekruttering er en stor utfordring for bilbransjen. Det merker også Sartor Biloppretting. – Det er ikke vanskelig å finne gode fagarbeidere fra utlandet, men språket er en utfordring. Vi har likevel et godt miljø og alle er med på å dra lasset den rette veien. Selv er vi som ledere veldig tett på, og følger opp de ansatte og lærlinger for å sikre arbeidsflyt, sier Dalseide. – Når man ser hvor flinke de er så er det greiest at vi konsentrerer oss om driften, legger han til med et smil fra skinnstolen bak disken i resepsjonen.

Innpass hos forsikringsselskapene

Kunder kommer og går hele tiden. Deriblant en fortvilet Anders Ulveseth, som bare timer før hentet en strøken bil fra verkstedet. – Jeg satte den fra meg på en parkeringsplass, og da jeg kom tilbake hadde noen rygget i den. De var heldigvis greie nok til å legge igjen navn og telefonnummer, forteller han. – Det blir 7000 kroner for å få fikset støtdemperen, kan Larsen fortelle. Selv om motpartens forsikringsselskap ønsker at Larsen skal benytte det verkstedet de samarbeider med, insisterer Ulveseth på at Sartor Biloppretting skal ta seg av det. – Å få avtaler med forsikringsselskapene er ganske avgjørende for karosseriverkstedene, forklarer Dalseide.

Store besparelser for bedriftene

Privatmarkedet er hovedkjernen i dagens virksomhet, bedriftsmarkedet er en hard nøtt å knekke vedgår de. – Svært mange bedrifter har leasingavtaler og ordninger for sine firmabiler som gjør det vanskelig for et frittstående verksted som vårt å få innpass. Veldig mange er ikke klar over at de kunne spart mye tid og penger på å bruke oss, sier Larsen.

Les også

keyboard_arrow_up