Christoffer Robin Thorsen, daglig leder i Høy på Pære UB. Foto: vnr.no

Ungdomsbedrift gir mersmak

edit today

På Desembertreffet til VNR får du møte disse unge kokke-talentene. Ungdomsbedriftene LammeNam og Høy på Pære stiller med nyutviklede produkter av pære og lammekjøtt. Meld deg på her! – Smak! Det er pærer som er kokt i sukkerlake sammen med kanel og hermetisert på glass, sier Christopher Robin Thorsen, daglig leder i Høy på Pære UB. Han rekker frem en gaffel med en aldri så liten smaksprøve til journalisten. Søtt, friskt og godt. Bak ham i kjøkkenet til Restaurant- og matfagelevene pågår produksjonen for fullt. Også LammeNam UB er godt i gang med produksjonen: Lammekarbonader og lammeboller. – I tillegg til en ordinær smaksvariant har vi en som er tilsatt chili og en med ramsløk, sier daglig leder Ingelin Hauge. Produktutviklingen er på ingen måte avsluttet ennå, elevene jobber stadig med å utnytte mer av råvarene, forteller faglærer Brita Engeseth.

Avler dobbelt så mange gründere

En undersøkelse gjort av Østlandsforskning, viser at personer som har drevet ungdomsbedrift har dobbelt så høy etableringsrate som andre jevnaldrende. I undersøkelsen deltok 1187 personer i alderen 24-25 år. Halvparten av dem hadde drevet ungdomsbedrift 6-8 år tidligere. – Undersøkelsen viste også at det er flere blant de tidligere UB-elevene som har lederansvar, sammenlignet med respondentene som ikke hadde drevet ungdomsbedrift, sier daglig leder Inger Grete Strømme i Ungt Entreprenørskap Hordaland. Andre funn i undersøkelsen er at en større andel av de tidligere UB-elevene mener de har nødvendig kunnskap og ferdigheter til å etablere en bedrift om muligheten skulle dukke opp. Det er også flere i denne gruppen som ønsker å bli selvstendig næringsdrivende, sammenlignet med gruppen som ikke hadde UB-erfaring. – Elever som driver ungdomsbedrift får dessuten erfaring som de kan dra nytte av som ansatte i en bedrift. De erfarer hvor viktig samarbeid er, og at alle må bidra hvis de skal klare å levere til kunden i tide, legger Strømme til. Hun opplyser at elever som driver ungdomsbedrift også får størst læringsutbytte, og at disse bidrar mest til verdiskaping og regional utvikling.

Andreplass i NM

I januar fikk VNR-medlemmene sjansen til å kjøpe unike eple-produkter fra Skrelt og Stelt UB på medlemstreffet. Ungdomsbedriften fra Sotra Vidaregåande Skule gjorde senere rent bord i Fylkesmessen, og stakk av med intet mindre enn fem førsteplasser. Skrelt og Stelt tok dessuten andreplassen i NM for ungdomsbedrifter i vår. LammeNam og Høy på Pære har litt å leve opp til. På Desembertreffet skal de nyutviklede produktene fra kokke-elevene på Sotra presenteres. – Nettverksbygging og synlighet er viktig, derfor betyr deltakelse på medlemstreffene til Vest Næringsråd mye. Det er dessuten en god øvelse i å presentere seg, mener Kristine Brandal. Hun var markedssjef i Skrelt og Stelt UB, som ble avviklet i vår.

Solgte ungdomsbedriften

Hopp i Havet UB ble i sin helhet kjøpt opp av Glesvær Kafe og Catering – et resultat av nettverksbygging i VNR. – Konseptet passer til det vi driver med, foredling av fisk. Planen er å utvikle det videre, sier eier og daglig leder Jon Steinar Midlang i Glesvær Kafe og Catering. – Jeg tror noen av suksessfaktorene til de ungdomsbedriftene som lykkes er god organisering og godt samarbeid. Kreativitet og stå på-vilje er også veldig viktig, i tillegg til produktutviklingen, mener Engeseth. – Vi har vært opptatt av å skape noe som man ikke får ti varianter av i alle butikker. Det har vært gøy å prøve ut ulike smaker, vi har prøvd og feilet og funnet oppskrifter som fungerer, sier Thorsen og lover både smaksprøver og mulighet til å kjøpe produktene på Desembertreffet. Husk kontanter!        

Les også

keyboard_arrow_up