Utfordrer bedriftene i kampen mot kreft

edit today

Målet om å samle inn minst 100.000 kroner ble nådd 18. mars. Innsamlingen fortsetter. For 50 år siden var det kun 1 av 3 som overlevde en kreftdiagnose. I dag overlever 2 av 3. Noen kreftformer har større dødelighet enn andre, og det er kreftpasientene med dårligst odds årets “Krafttak mot Kreft” er rettet mot. 3000 mennesker i Norge mister livet hvert år på grunn av kreft i lunger, bukspyttkjertel eller spiserør, ifølge Kreftforeningen.

– Kan ramme alle

“Krafttak mot kreft” er en årlig, landsdekkende innsamlingsaksjon som Kreftforeningen står bak. Målet til Sartor Storsenter var å bidra til kreftforskningen med minst 100.000 kroner. – Kreft er noe som kan ramme alle. Mange har allerede erfart at noen av deres nærmeste, eller andre de kjenner, har fått kreft. Det er viktig at det blir forsket mer på dette, derfor ønsker Sartor å bidra, sier markedssjef Hans Jarle Einarsen. Han legger til at Sartor vanligvis er svært restriktiv i forhold til slike innsamlinger, men at dette er en sak der de innsamlede midlene virkelig kommer hele samfunnet til nytte.

Fra bedrift til bedrift

En rekke tiltak vil bli knyttet opp mot innsamlingsaksjonen til Sartor, deriblant en bedriftsstafett som gjøres i samarbeid med blant andre VNR. For å delta donerer din bedrift et valgfritt beløp, og gir stafettpinnen videre til en konkurrent, en nabobedrift eller en samarbeidspartner. Hvem tar utfordringen? VNR-leder Per Aarsand oppfordrer næringslivet til å være rause. – “Krafttak mot kreft”-aksjonen har gode resultater å vise til – mange har blitt friske takket være innsamlede midler som har gått til forskning. I år går midlene til de kreftformene med høyest dødelighet, så her snakker vi rett og slett om å redde liv, påpeker Aarsand. Alle stafettdeltakere blir profilert på Sartor Storsenter med navn, logo og donert beløp.

Konsert og auksjon

En to uker lang innsamlingskampanje på Sartor starter med kick-off på lørdag – her blir det minikonsert med Endre Nordvik, samt bøsseinnsamling. – Vi skal også ha et minimoteshow, hvor modellene er barn og unge som har opplevd kreft i familien. Klærne er donert av butikkene på Sartor, og skal auksjoneres vekk etter moteshowet. Andre butikker bidrar med andre gaver til auksjonen, sier Einarsen. Kundene vil merke innsamlingen på mange synlige måter de to neste ukene, forteller markedssjefen hemmelighetsfullt.

Les også

keyboard_arrow_up