Vil synliggjøre Sotra og Øygardens aktivitetstilbud

By 06/06/2017Nyheter

Oversetterbyrået Lingo Access var én av fire virksomheter som ble tildelt 50 000 kroner fra SPV/VNR-fondet under Maitreffet.

Ekteparet Marta og Robert Grygiers nye prosjekt «West of Bergen» er en nettbasert markedsføringskanal, som samler og presenterer alle aktivitetstilbud vest for Bergen.

− Det er så mye man kan gjøre her ute, men ofte vet man ikke om det – eller så vet man ikke hvordan man skal komme seg dit, sier Robert, som har lang fartstid innen reiseliv.

Nettsiden tar utgangspunkt i opplevelser på Askøy, Sotra og Øygarden, med alt fra badeplasser til museer, kafeer og turløyper.

Savner bedre informasjon

Som lokalkjent vet man gjerne om fine turstier i området, mens for andre kan det være vanskelig å vite om disse naturperlene.

− Ofte hører man «i det området er det en fin tursti», og da tenker jeg ofte «fint – men hvordan kommer man seg dit? Er det skiltet?» forteller Marta.

Ekteparet har bodd på Brattholmen siden 2002 og har gått mange turer til Liatårnet.

− Nylig fikk vi tips om at det faktisk finnes en annen vei opp, som vi ikke visste om. Det er alltid kjekt å få en ny vri på ting, sier Marta og ler.

Lingo Access utfører oppdrag for bedrifter i hele landet, etter europeisk standard for oversettelser. Den nye nettsiden West of Bergen blir foreløpig tilgjengelig på engelsk, norsk og tysk - og kanskje utvidet til flere språk med tiden.

Lingo Access utfører oppdrag for bedrifter i hele landet, etter europeisk standard for oversettelser. Til å begynne med, blir den nye nettsiden West of Bergen tilgjengelig på norsk. Engelsk og tysk kommer etter hvert. Med tiden kommer kanskje også flere andre språk.

Enkel oversikt over alt som finnes

Ideen til prosjektet «West of Bergen» har ekteparet hatt lenge, men det var først i fjor høst at de bestemte seg for å realisere planene.

− Jeg hadde en kunde som viste meg nettsiden til et firma som driver med opplevelser på Askøy. Jeg ble overrasket over hva som faktisk finnes av aktivitetstilbud her ute, men som vi ikke vet om, forklarer Robert.

Dermed ble prosjektet «West of Bergen» født. Ekteparet så at det var behov for en nettside som samler alle opplevelser på et sted, for å rette fokuset mot Askøy og Sotra.

Nå i oppstartfasen samler og kategoriserer han informasjon, som allerede ligger tilgjengelig på nett.

− Jeg er tysk og liker at det er orden på ting. Denne siden vil ha en enkel oversikt med kart og katalogkonsept med symboler, bilder og søkeord over alt som finnes, forteller Robert.

− Vi trenger jo ikke å reise til Bergen, det finnes mange opplevelser her ute. På nettsiden vil vi vise hva man kan se, gjøre og oppleve – uansett vær og årstid, sier Marta.

WEST OF BERGEN: Robert Grygier er i god gang med å kartlegge alle aktivitetstilbud på Askøy, Sotra og Øygarden.

WEST OF BERGEN: Robert Grygier er i god gang med å kartlegge alle aktivitetstilbud på Askøy, Sotra og Øygarden.

Vil du være med? Send tips!

For å gjøre siden så komplett som mulig, er han avhengig av å få tips. Kanskje du vet om turløyper, en strand, et utsiktspunkt eller noe annet som er kjekt å vise frem?

− Vi vil også ha tips om kafeer, museer, fisketurer, havørnsafari, guidede padleturer, kanskje en liten gårdsbutikk med lokalmat? Alle som har et godt tilbud, enten det er koster eller er gratis, send meg gjerne epost til robert@westofbergen.com med informasjon og bilde, påpeker han.

Til å begynne med vil nettsiden kun være på norsk, og det vil være gratis å stå oppført i prosjektet frem til jul.

− Etter jul vil kostnadene med en oppføring for kommersielle aktører være i en overkommelig størrelsesorden som dekker driftskostnadene. Det er veldig mye jobb å gjøre og jeg hadde ikke klart dette uten midler fra SPV/VNR-fondet, forteller Robert.

Marta og Robert Grygier i Lingo Access AS

Marta og Robert Grygier i Lingo Access AS ble tildelt 50 000 kroner fra SPV/VNR-fondet.

Markedsføring hele året

− Norge generelt er et populært reisemål om sommeren, men resten av året er det gjerne mye ledig kapasitet. Det er derfor viktig å vise hva som skjer og kan gjøres året rundt for å tiltrekke besøkende, sier Robert.

Under sykkel-VM i perioden 16. til 24. september blir det ekstra viktig å fremme områder og aktiviteter vest for Bergen.

− Det er jo ikke bare i Bergen at ting skjer. Her er det massevis av skjulte perler, vi må bare vise hvor folk skal gå og hvordan de kommer seg dit, forklarer Robert.

I stedet for å gå inn på fem forskjellige nettsider for å se hva for eksempel Sotra kan tilby, er tanken at man skal finne informasjonen samlet på West in Bergen.

− Det er ingen som kjører i to timer for å oppleve noe i 20 minutter. Vi skal vise hvor du kan spise, hvor du kan gå og hva du kan se i det aktuelle området du vil besøke, slik at opplevelsen blir mer helhetlig, sier Marta.

Silje Ulveseth

Author Silje Ulveseth

Flere nyheter av Silje Ulveseth

Leave a Reply

Optimistisk Maitreff på CCB
MENY
Vest Næringsråd
X