Disse kvinnene sørget for at Kysteventyrets stand ble messens beste. F.v designkonsulent Siv Støldal, prosjektleder Line Steinsland og bedriftsstipendiat Linn Turøy. Også David Harris deltok i arbeidet med utsmykking av standen. Premien var et bilde av kunstneren Audun Hetland. Foto: Inger Eise J. Økland

Beste stand på reiselivsmesse

edit today

– Vi syntes at standen ble fin, det var skikkelig gøy å vinne. Dekor er jammen noe vi skal satse på til neste år også, sier prosjektleder Line Steinsland i Kysteventyret. Kysteventyret har eksistert i knappe to år, og er drevet frem av Gode Sirklar og Vest Næringsråd. Hele helgen har aktører fra den felles reiselivssatsingen for regionen markedsført seg på reiselivsmessen. Lørdag var ordførerne fra de tre kommunene til stede.

Fra Bryggen til havgapet

– Potensialet for regionen vår er like stort som ved fjordene. Hvis vi kan få ut budskapet om at veien er kort fra Bryggen til havgapet, og kapre noe av cruisetrafikken, så har vi vunnet mye. Men vi må ha is i magen, det tar tid å bygge opp omdømme, sier Olav Martin Vik, ordfører i Øygarden. Så hva vet egentlig folk om reisemålene i region vest? vnr.no spurte noen på messen. – De har jo Telavåg med krigshistorien, Nordsjøfartmuseet. Og så har vi vært på Hellesøy og fisket, sier Kristi fra Åsane. Hennes norsk-tyske venninne Gisela legger til at det gjerne blir noen søndagsturer til Sotra, og mener at skjærgården er en opplevelse i seg selv. – Vi hadde en gang besøk av venner fra Sveits som vi tok med på kjøretur i Øygarden. Den spesielle, nakne vegetasjonen fikk dem til å spørre: ”hvor høyt er vi over tregrensen nå?”. Tregrensen i alpene er på rundt 2.000 meter, og de ble temmelig forferdet da de oppdaget sjøen, forteller hun.

Trenger flere hoteller

Opplevelsespakker og flere overnattingsmuligheter i regionen er nøkkelen til suksess for Kysteventyret. Det mener prosjektansvarlig Bjørn Christensen, som har vært med på utviklingen av Voss som reisemål. – Vi fikk satt i gang en storstilt hytteutbygging til utleieformål, og økte antall arbeidsplasser innenfor reiselivet på Voss fra 400 til 1000 på åtte år, forteller han. Christensen legger til at flere gode ambassadører også hjelper. Voss har mange kjente personligheter, særlig knyttet til vintersport. – Vi må altså dyrke frem flere kjendiser? – Ja. Alexander Dale Oen gjør en viktig jobb med å profilere regionen – vi trenger flere som han.

Mer lønnsom drift

Hovedutfordringen er å skape en reiselivsnæring som er lønnsom nok. – Man kan ikke holde åpent på for eksempel Fjell festning, bare for en og annen person. Vi må skaffe jevnlige busslaster med turister som sikrer at tilbudene er liv laga. Målet er å ha daglige avganger fra Bergen neste år, sier Christensen. Restaurant Cornelius, som er den største reiselivsbedriften i regionen når det gjelder omsetning, var blant dem som deltok på Kysteventyrets stand. – Det er viktig å bygge opp hele regionen, det vil generere mer trafikk til alle aktørene. Vi har alt her i regionen: nærheten til Nordsjøen, kystkulturen og tilgang på verdens beste råvarer fra havet. Markedsføring er svært kostbart, derfor er Kysteventyret så viktig, sier Odd Einar Tufteland fra Cornelius.

Les også

keyboard_arrow_up