Superselgerens hemmeligheter

Superselgerens hemmeligheter

25. november | Tekst: Inger Elise J. Økland
Hvordan selge noe som folk ikke tror de har behov for? Det kan Harald Harung fra Arefjord, som nylig ble kåret til «Årets unge selgerforbilde». Tipsene får du på Desembertreffet.
- Jeg gjør bare noe jeg liker! Jeg brenner for det jeg gjør, sier Harung, Salgssjef SMB Norge NOKAS til vnr.no.

I sterk konkurranse med en rekke fremtredende og profilerte selgere i Bergensregionen, var det den selvlærte Nokas-selgeren som utmerket seg mest da Salgs- og Reklameforeningen i Bergen, i samarbeid med Kelly Services, nylig  kåret «Årets unge selgerforbilde» .

- Harald er en svært resultatsterk selger med en genuin interesse for å utvikle selgerfaget – og et godt forbilde, kommenterer daglig leder Camilla Schütz i Srf Bergen.

Få bedrifter er sikret


- Jeg er ydmyk og overrasket over at sikkerhetsbransjen, som ikke er kjent for å ha fokus på salg, klatret helt til topps i konkurranse med flere dyktige selgere, legger han til og peker på at det de selger er langt mer utfordrende å få solgt enn mye annet.

Kriminalitetsbildet har endret seg. Den generelle velstandsøkningen har nådd ut til bedriftene, som har stadig større verdier. Likevel har bare 6 av 10 sikret seg mot innbrudd. Mange ser ikke behovet for å sikre seg før det er for sent, påpeker han. Det er her salgsutfordringen ligger.

- Jeg er veldig bevisst på nytteverdi og behov. I stedet for å fokusere på det jeg selger, har jeg fokus på hva som skal til for å løse kundens behov og hvilke konsekvenser det vil få om de ikke sikrer seg. Den største ulempen ved innbrudd er ofte merarbeidet og tiden det tar å rydde opp etterpå, i tillegg til egenandelen, sier Harung.

- Vær tilstede!


Operativ tilstedeværelse og oppfølging er stikkord for måten han jobber på.

- Hvordan jeg opptrer som selger er situasjonstilpasset. Jeg har vært i alle byer og på alle steder hvor vi er representert og har lært meg å forstå hvordan man får innpass på ulike steder. I Bergen er tette relasjoner ofte avgjørende, men skal jeg andre steder gjør jeg en grundig researchjobb i forkant, sier han og utdyper:

- Forberedelse handler om å finne ut hvem som har størst behov for det jeg selger. Jeg kaster ikke bort tiden min på møter med tilfeldige kunder. Videre har jeg fokus på å følge opp kundene. Jeg registrerer at mange bedrifter gjerne glipper på oppfølging og mister kunden etter en tid, sier han.

Et av Harung sine motto er: «Å nå sine mål krever innsats og disiplin» – få vite mer om hvordan han når sine salgsmål på Desembertreffet!