Beste stand på ONS

edit today

Colours vant begge de to prestisjetunge prisene “Best stand award” under oljemessen ONS. Nå klargjør kommunikasjonsekspertene seg til OTD.

Blant mer enn 1300 utstillere, i sterk konkurranse med store og anerkjente byråer og selskaper, nasjonale som internasjonale, gikk det norske design- og kommunikasjonsselskapet helt til topps. Prestasjonen er unik da det er første gang samme designselskap vinner begge klassene.

– Vi ser på dette som en bekreftelse på at selskapet er helt i verdenstoppen innenfor dette fagfeltet, sier Jacob Grieg Eide, Business Development Director i Colours til vnr.no.

Dobbelseier

I klassen “Beste stand under 50m2″ vant standen til Centrica Energy. I klassen “Beste stand over 50m2” var det Gassco sin stand som gikk til topps. Colours hadde totalt 15 standleveranser på ONS, da med hovedansvar for konseptutvikling, kreativ løsning, design og prosjektering.

Videre også gjennom byggeprosessen, leveransen og demonteringsfasen. Totalleveransene fra Colours inneholder også strategisk rådgiving og teknologileveranser i form av webbaserte applikasjoner, interaktive presentasjoner og spill.

Nå klargjør selskapet seg for OTD, hvor de normalt står «bak» ti stands hvert år – på oppdrag fra kunder.

Klare for OTD

– Vi har deltatt på OTD helt fra det het AGR-dagene, til det profesjonelle omfanget den nå har. Vi er svært imponert over denne utviklingen og ser på OTD som en av årets viktigste møteplasser, sier Grieg Eide.

– Messer er en utrolig spennende arena fordi det er her totalpakken kommer til uttrykk: Identitet, design, budskap, teknologi – web, apper, presentasjoner, spill. Vi bistår kundene slik at de får størst mulig effekt ut av sin deltakelse. Messer er slik sett gode utstillingsvinduer for oss, legger han til.

Kunsten å begrense seg

Mindre standplass på OTD er for mange en utfordring kommunikasjonsmessig, påpeker Grieg Eide.

– OTD er en annen type messe, mer «intim» og med et litt annet fokus. Den er preget av mer underleverandører der direkte markedsføring og mulig salg er et av målene. Man ender fort opp med å kommunisere for mange budskap, der de sentrale budskapene drukner, advarer Grieg Eide.

Nøkkelen er å begrense seg.

– I de fleste tilfeller vil det være fordelaktig å ha et minimum av budskap på vegger, og heller fokusere på gode presentasjonsverktøy med mulighet for datafangst og direkte oppfølging av kunden i etterkant. Forarbeid og etterarbeid er avgjørende for å lykkes på messer, mener han.

– Vi opplever at bedriftene ønsker å vite mer om kommunikasjon som fag. Forskning viser at det er en stor sammenheng mellom strategisk bruk av design- og kommunikasjon og et selskaps konkurransekraft.

Norge kan tape

Grieg Eide frykter at norsk næringsliv skal sakke akterut på grunn av manglende evne til å tilpasse seg og følge den digitale utviklingen.

– Den største endringskraften industrien i dag opplever er kraften av digitalisering. Den påvirker og utfordrer mange næringer til å tenke nytt. De som ikke følger med i timen her kan fort bli utkonkurrert av nye spennende bedrifter som tilbyr noe annerledes og mer attraktivt, sier han.

Fakta

  • Colours har ca 50 ansatte med kontorer i Bergen, Haugesund, Stavanger og Oslo. Selskapets Expo-avdeling i Haugesund ledet av Bernt Hilmar Jacobsen, stod for største delen av prosjektene på ONS og hadde hovedansvaret for leveransene til Gassco og Centrica Energy
  • Selskapet er det eneste industrielle design- og kommunikasjonselskap med fokus på maritim, offshore og havbruk

Les også

Meny