HORDAGUT KLAR I 2020: Brønnbåten skal jobbe for fem store oppdrettere i Hordaland, blant annet Blom Fiskeoppdrett. Foto: (Foto: FMV/Heimli AS)

Brønnbåten «Hordagut» blir en gigant i oppdrettsnæringen

edit today
Båten kan frakte over 500 tonn med levende laks inn til slakting på én tur.

Brønnbåten «Hordagut» skal bygges på Fitjar mekaniske verksted (FMV) og leveres i april 2020. Blom Fiskeoppdrett har bestemt seg for å investere i egen brønnbåtkapasitet til å betjene anleggene med transport og behandlingstjenester.

Sammen med fire andre oppdrettsselskap i Austevoll, Fitjar og Bømlo har Blom Fiskeoppdrett etablert Hordalaks AS, som har kontrahert en av landets største brønnbåter på hele 4700 m3 lasterom.

− Båten kan frakte over 500 tonn med levende laks inn til slakting på én tur. Dette blir en gigant i oppdrettsnæringen sammenlignet med eksisterende flåte. Dette er et stort løft, og strategisk veldig viktig for Blom å få kontroll på logistikken vår, opplyser Øyvind Blom, daglig leder i Blom Fiskeoppdrett og styreformann i Hordalaks, til Vest Næringsråd.

Fem familiebedrifter investerer sammen

Blom Fiskeoppdrett eier 1/3 av rederiet. Kobbevik og Furuholmen Oppdrett AS, som er et datterselskap av Brødrene Birkeland fiskebåtrederi, eier også 1/3. Resten av eierskapet er fordelt på Fremskridt laks AS, Engesund Fiskeoppdrett og Fylkesnes Fisk AS.

Fartøyet skal primært jobbe for disse fem selskapene, som totalt disponerer 25 matfiskkonsesjoner i Hordaland, ifølge en pressemelding.

− Det er altså fem familiebedrifter som går sammen om en stor investering, forteller Blom.

Han forklarer at 500 tonn levende laks som kommer inn til Sotra Fiskeindustri, blir til cirka 420 tonn sløyd fisk i kasser.

− Dette tilsvarer 21 vogntog, som skal ut til Europa med fersk fisk, sier Blom.

[divider line_type=»No Line»][image_with_animation image_url=»18368″ alignment=»» animation=»Fade In» border_radius=»none» box_shadow=»none» max_width=»100%»]

Øyvind Blom, styreformann i Hordalaks AS og daglig leder i Blom Fiskeoppdrett. Foto: Silje Ulveseth

[divider line_type=»No Line»]
Opptatt av fiskevelferd

Hordalaks, Heimli og FMV har jobbet tett sammen i utviklingen av designet av «Hordagut. Det er lagt svært stor vekt på utvikling av cargo systemer, slik at optimal fiskevelferd oppnås for hele spekteret fra smolt til slaktefisk.

De fantastiske vannbehandlingsanleggene vil gjøre at fiskens miljøforhold blir optimale. Fartøyet får også stor fleksibilitet hva angår ulike behandlingsmetoder.

Toppmoderne og diesel-elektrisk

Framdriftsanlegget er diesel-elektrisk og fartøyet er klargjort for installasjon av batteripakke.

− Denne brønnbåten vil tilfredsstille alle operasjonelle krav til moderne, effektiv og fleksibel fiskebehandling og transport. Den er utviklet i samarbeid mellom solid oppdrettskompetanse, erfarne seilende og et nyskapende HFMV designmiljø på Fitjar. Vi er svært fornøyde med designresultatet, stolte over tilliten og ser fram til samarbeidet i engineerings- og byggeprosessen som står foran oss, sier Hugo Strand, verftsdirektør på Fitjar, og legger til:

− På vegne av norsk skipsbyggingsindustri og regional verdiskapning er all grunn til å glede seg over denne kontraheringen!

Les også

keyboard_arrow_up