RÅ PÅ MARKEDSFØRING: Paulus Syvertsen, art director i Reklamekollektivet og Lasse Smedsvig, markedsansvarlig i Cutters. Foto: Cutters

Cutters avslører – slik når du langt på et lite markedsføringsbudsjett

edit today
Frisørene deler sine beste tips på FagFrokost, tirsdag 10. september.

Siden 2015 har frisørkjeden Cutters vokst fra én salong i Bergen til imponerende 75 salonger i Norden.

FagFrokost tirsdag 10. september på Panorama Hotell & Resort vil Lasse Smedsvig, markedsansvarlig i Cutters, og Paulus Syvertsen, art director i Reklamekollektivet, fortelle oss hvordan de markedsfører Cutters på lavbudsjett og kanalvalgene de tar.

– Når det kommer til markedsføring har vi tatt en posisjon som gjør det vanskelig for konkurrentene våre å ta oss igjen, sier Paulus Syvertsen til Vest Næringsråd.

«Bare en ny frisørkjede»

Syvertsen sitt samarbeid med Cutters startet høsten 2016. Da hadde merkevaren eksistert i underkant av et år og han jobbet for seg selv.

– Til å begynne med var det enklere produksjon av annonser, bannere og innhold til sosiale medier. Fra starten av hadde jeg troen på konseptet, folkene som var involvert, og tenkte det ikke kom til å bli for mye arbeid. Det var tross alt bare en ny frisørkjede, sier Syvertsen og ler.

Han kunne ikke ha tatt mer feil. Et år senere var Syvertsen nærmest som en fulltidsansatt hos Cutters:

– Som jeg elsket det! Å være kreativ uten faste rammer er noe av det vi designere og reklamehoder digger. Det handlet kun om å pushe ut det nye konseptet!

Merkevaren vokste, behovene endret seg

Etter hvert som merkevaren ble større, ble også arbeidsmengden og leveransene flere med en større bredde. Brytningstiden var da Cutters bikket 30 salonger.

– I dag er vi én av flere kreative byråer og folk som bidrar til at Cutters skal bli store på verdensbasis, forteller Syvertsen.

Høsten 2018 ble han partner i Reklamekollektivet, som fortsetter med å levere markedsføringsinnhold til Cutters sine kanaler. De fungerer som en type merkevarepoliti som sørger for at merkevaren beholder sin identitet gjennom visuell utforming, språk og væremåte.

– Dette er en svært viktig jobb nå som merkevaren er på full fart ut andre deler av Europa, understreker art directoren.

Disse kanalene bruker Cutters

Cutters varierer markedsføringen sin i ulike kanaler. De bruker blant annet Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube, GDN (Google Display ADS) og influencere.

– Vi følger en god PR-plan og kanalene i sosiale medier blir brukt på en smart måte. Dette vil vi snakker vi mer om i foredraget på Panorama Hotell & Resort, sier Lasse Smedsvig, markedsansvarlig i Cutters.

I løpet av tre år har Cutters blitt en av Norges mest kjente startups på et svært lite budsjett.

– Cutters bruker rundt to prosent av omsetningen på markedsføringen, som er rekordlite sammenlignet med for eksempel e-commerce som bruker 10-20 prosent på markedsføring -eller mer, avslører Smedsvig.

Provoserer med stil

Syvertsen merker en positiv holdningsendring blant konkurrentene det siste året.

– De første to årene var det andre frisørkjeder som var ute og slang med leppa, og hadde ikke troen på konseptet. Naturlig nok, ettersom de skjønte at det var det en ny og spennende tjeneste på gang, sier Syvertsen.

Skepsisen og de kritiske kommentarene brukte Cutters til sin fordel.

– Fra dag én har vi vært noe provoserende, men alltid med et glimt i øyet. Vi har brukt småteit humor som en stor del av innholdet fordi vi ønsker å være top-of-mind til folk flest når det trengs en smart, effektiv og rimelig hårklipp, presiserer Syvertsen.

Les også

keyboard_arrow_up