Det er i motbakke det går oppover

By 25/06/2020Nyheter
Hvordan bygger man seg opp som pitteliten olje- og kjemileverandør? Driv Industri på Straume holder på med å finne svaret.

Tunglastede paller med flytende væske i kanner er levert til Driv Industri på Straume. Nå skal lagerarbeideren frem i Roy Åge Tuv. Trekker pallen etter seg på jekken, og får spent musklene. Akkurat som da han var på trening før jobb.

– Ja, jeg er oppe og trener før jobb kl. 08, smiler han, mens han biter tennene sammen, og drar leveransen på plass.

Avfetting denne gangen. Noen hundre liter levert fra produsenten i Stavanger. Spesiallaget for selskapet som ikke har én full stilling å fylle enda. Det er det som er Roy Åge Tuvs oppdrag. Få bedriften opp og stå, og i fint driv.

Gjør merkevaren kjent

Treningen om morgenen er for å klargjøre hodet. Det er tungt arbeid å være alt i en bedrift: markedssjef, salgssjef, innkjøpssjef, forretningsutvikler og logistikksjef.

– Jeg gjør alt. Jeg har også fått laget noen produkter, og salget øker og øker. Nå bygger vi merkevaren slik at flere skal se at dette er gode produkter, forteller han.

Roy Åge tar tak i håndtaket på en kontainer mens han forteller om avløpåpneren og avfettingen som har fått merkelappen Driv på seg i løpet av de siste månedene. Nå er vi på lageret. Kontaineren. Hyllene er fulle av oljeprodukter. Champion. Nokså ukjent merke i Norge, men ikke i resten av verden.

– Champion driver racing i Dubai, og er anerkjent andre steder enn Norge, forteller Tuv.

LAGERKAPASITET: I Straume Næringspark har Driv lagerplass. De kan hjelpe industrien med olje, smøreolje og rengjøringskjemi.

Kombinasjonen utålmodig tålmodig

Olje kan han. Han kom fra oljebransjen, men så seg om etter utganger da forrige runde med nedgang i næringen slo inn. Tolv års erfaring fra bransjen som får oljen opp hjelper på når han nå selger ferdigstilte oljeprodukter. Det var HM Steen som i 2017 ble kjøpt opp av Agile Konsult AS, og ble omdøpt til Driv Industri AS.

STØDIG: Tuvs mål er at Driv Industri etablerer seg som et stødig merkevare.

Driv har hatt en fin omsetningsutvikling de siste årene, men resultatet er ennå ikke helt positivt.

– Tallene peker oppover, men jeg vil jo nå årets mål med en gang, sier Roy Åge Tuv, som kom til Driv 1. desember i fjor.

– Vi må opp i volum på det vi holder på med, og hvordan jeg gjør det er det bare meg som må finne ut av. Det er en veldig ensom cowboyjobb, men jeg mener jeg bare må ut og si hei.

– Mange vil ha små leverandører

Selskapet, som har kontor i Gründerparken Vest, har ikke økonomi til store markedsføringspakker av produktene sine. For å nå ut, må han fysisk ut. For å nå inn, må han overbevise kunden direkte.

– Er det ikke litt gammeldags å gjøre det slik?

– Men det er slik vi må gjøre det. Det finnes fremdeles mange SMB-bedrifter som vil ha det på denne måten. Folk som har begge beina på bakken, og som er lei av å forholde seg til store leverandører, sier Tuv.

Dermed setter han seg i bilen, kjører 60-80 mil med olje- og kjemiske produkter baki, og sprer merkenavnet og vareprøver i hele Vestland fylke.

– Måten jeg gjør det er å møte opp og hilse på folk. Jeg satser på proft vennskap, prater og setter fra meg vareprøver, forklarer han.

Plutselig i hyllene til NorEngros

Slik får han ting til å skje også i det skjulte. Plutselig ringer NorEngros og vil ha Driv avløpåpner i hyllene i Bergensområdet. Arbeidet i det skjulte hadde pågått i lengre tid, og Roy Åge var iferd med å gi opp.

I HYLLENE: Hvis avløpåpneren til Driv blir et populært produkt hos NorEngros, kan det også bli spredd i flere av kjedens butikker i Norge.

– Det betyr utrolig mye for oss å komme inn i hyllene til NorEngros. Vi fikk også nettopp en kunde i Odda som hadde hørt navnet Driv. En som ble rådet til å bruke oss.

– Hvem er drømmekunden til Driv?

– Det må være en kunde som gjør at vi kommer opp i 1000-literstanker. Det er en kongekunde for oss. Gjerne flere slike. Noen som gjør mye av vedlikeholdet av maskineriet selv, drømmer han.

– Frem til du finner den, teller alle salg?

– Hver eneste krone, svarer han.

Målet til Driv er å skape en stødig merkevare. At de som har det travelt ute i næringslivet og trenger produktene er trygge på hva de får ved å bruke gründerbedriften.

– Vi har en egen produsent i ryggen. All kjemi produseres og tappes i nabofylket i sør. Alt skjer i Norge. Det er ganske unikt, mener Tuv.

Driv er det første leddet ut fra Norkem i Stavanger, en av de ledende kjemileverandørene i landet. I prinsippet kan dermed Driv få produsert akkurat det kjemiproduktet kunden ønsker seg.

Author Anders Ekanger

Flere nyheter av Anders Ekanger
– Du går ut herifrå litt klokare
Vest Næringsråd
X