Tirsdag 17. januar ble DNB-kunder på Sotra møtt med champagne og kaker på morgenkvisten. DNB-filialen har nemlig fornyet seg og ønsket å markere starten på en ny epoke.
Nå er skrankene borte og filialen er delt inn i fire ulike soner. Det første som møter deg et åpent kaféområde med limegrønne barstoler, et sted hvor DNBs egen hovmester kan ønske kundene velkommen.
– Vi gjør som polet og apoteket og går frem på gulvet for å møte kundene, sier Geir-Ove Horge, banksjef i DNB Sotra.
LES OGSÅ: To banker under samme tak
Derfor har DNB fornyet seg
Selv om det bare er tre år siden DNB åpnet på Sotra, er det likevel nødvendig med en fornyelse, ifølge Horge.
– Vi lever i en tid hvor digitaliseringen skjer fort. Skal vi være med på endringene, må vi sitte i førersetet. Konkurransebildet har endret seg og det er de raske som spiser de treige, forteller Horge.
Nå er ikke lenger banken et sted du går for å betale regninger eller for å ta ut penger, derfor er det heller ikke nødvendig med gammeldagse skranker.
– Kundeatferden har endret seg. De er på nettet. I banken skal vi hjelpe kundene til å bli selvbetjente og rådgi dem, sier Horge.
– En bank er ikke statisk. Det er viktig at det er en dynamisk og levende bank, sier Nina Tvervik, som er konseptutvikler i DNB.
Et nytt konsept innebærer også at DNBs ansatte også må endre arbeidsrutinene sine.
– Responsen har vært overveldende. De ansatte er glad for å kunne møte kundene på en ny måte. Her kan de gi kundene digital opplæring og råd, sier Tvervik og viser frem en av de nye samtalesonene til DNB Sotra.
LES OGSÅ: SpareBank1 SR-Bank har fått nye lokaler
Investerer i fremtiden
DNB har fire kontor i Bergen og alle har dette butikkonseptet. DNB har totalt 57 kontor og 40 av disse har blitt fornyet.
– Gratulerer til Sotra! Endringen bærer preg av en mer moderne og fremoverlent bank. Det er en betydelig investering, men vi er sikker på at det er slik kundene ønsker å møte oss, sier Erik Telle-Ariansen, regionbanksjef i DNB.
Nå er ikke DNB lenger det man forbinder med et typisk banklokale, men det bekymrer ikke Telle-Ariansen.
– Filialen bærer mer preg av rådgivning enn ekspedering. Vi tror det fysiske og digitale går hånd i hånd. Kunden klarer å betjene seg selv, men ønsker fortsatt å møte og prate med oss når de skal ta viktige avgjørelser, som når de kjøper sin første bolig. Dette kan bare bli en suksess, forteller en fornøyd regionbanksjef.
LES OGSÅ: Ballongfest i banken
Dette er nytt i DNB
DNB ønsker å bli sett på som en bankbutikk, hvor rådgiverne vil møte kundene ute på gulvet.
Heretter skal du kunne lukte at du er hos DNB – banken har nemlig sin egen, skreddersydde duft i lokalet, i tillegg til dempet bakgrunnsmusikk.
– Vi har blitt sammenlignet med Apple, forteller Nina Tvervik, konseptutvikler i DNB.
DNB Sotra er delt inn i samtalesoner, to kunde-PCer og en produktvegg som kan minne om en varehylle. Varene er kjente produkter som lån, sparing og forsikring, og alle har QR-koder på baksiden som kan scannes i butikken.
Se flere bilder fra feiringen under