Tommy Kroken og Jan-Ove Torsvik i Max Resultat. Foto: vnr.no

– En fordel at vi er striler

edit today

I Bjorøygården på Straume sitter de to unge gründerne som har spesialisert seg på å hjelpe lokale bedrifter med effektiv markedsføring på Internett. – Vi opplever at svært mange bedriftsledere sliter med overgangen fra tradisjonell til digital markedsføring. De gjør det de alltid har gjort og velger markedsføringstiltak basert på synsing, og ikke på målbare resultater: hva som faktisk har effekt, sier partnerne i Max Resultat.

– Knapt tørr bak ørene

De er relativt ferske både i arbeidslivet og i livet generelt. Men til tross for sin unge alder, har de allerede rukket å etablere et godt kundegrunnlag og et levebrød for seg selv. I fjor omsatte Max Resultat for rundt en million kroner, og ble nominert til Årets Gründer av Vest Næringsråd. – Vi er knapt tørr bak ørene, men har vokst opp med data og fått Internett og Google inn med morsmelken. Det hjelper oss å forstå hvordan ting fungerer, hvilke muligheter en bør benytte seg av og hvilke fallgruver man bør unngå, sier Torsvik.

– Bedriftsledere kjenner seg igjen i oss

– Min erfaring er at mange bedriftsledere kjenner seg igjen i oss, som ferske gründere. Vi blir møtt av utelukkende positivitet og lærer utrolig mye av rause, flinke bedriftsledere i regionen. Det er nok utvilsomt en fordel at vi er striler, sier 24-åringen fra Nese. I likhet med mange andre gründere, har han ingen lang utdannelse å slå i bordet med. – Til syvende og sist handler det om man er til å stole på og om man leverer det man har lovet, påpeker han.

Fra postbud til rådgivere

Hans 23-årige makker fra Ågotnes, Tommy Kroken, studerer markedsføring på BI – i tillegg til full jobb og drift av eget selskap. De to traff hverandre i tenårene da de jobbet sammen i Posten som bud. – Vi ønsker å hjelpe bedrifter i lokalmiljøet til å bli synlige og bli valgt. Når 97 prosent av forbrukerne bruker Internett til å søke etter lokale tjenester, og Google har 93 prosent av markedsandelene i søkemotormarkedet, så sier det seg selv at det å være synlig i Google er alfa og omega for å lykkes, sier Kroken.

Flere på mobil enn PC

I 2012 mottok Max Resultat midler fra Sparebanken Vest – VNR-fondet til utvikling av en mobiltilpasset markedsføringsløsning for dyreklinikker, et konsept som vil kunne overføres til andre bransjer. Dette er under utvikling. – I 2013 vil surfing fra mobilen overgå PC. 90% av norske bedrifter har ikke nettsider som er tilpasset smarttelefoner og nettbrett. 9 av 10 nye telefoner er smarttelefoner. Det er derfor et voksende marked for mobiltilpassede løsninger, sier Torsvik.

Startet på gutterommet

Historien om Max Resultat startet på gutterommet foran datamaskinen. – På et tidspunkt spurte jeg meg selv hva jeg fikk ut av å spille dataspill. Etter å ha laget hjemmesider til alle slektningene våre, kjøpte Tommy og jeg opp en rekke domener og laget nettsider for virtuelle tannleger og rørleggere for å finne ut hvordan vi kunne få dem til å havne øverst i søk på Google, forteller Torsvik. Da de begynte å få henvendelser fra folk som ville bestille time hos tannlegen, eller kjøpe rørleggertjenester, skjønte de at de hadde klart det: å bli synlig i Google. «Knekte Google-koden på guterommet» skrev Vestnytt. I april 2011 etablerte de Max Resultat. I dag har de mer enn 40 kunder. – En av våre kunder fikk 230 henvendelser på 90 dager. En annen kunde økte trafikken med 122 prosent på under 6 måneder etter at han ble synlig i Google. Det er målbare resultater, sier Kroken.  

Les også

keyboard_arrow_up