Foto: Inger Elise J. Økland/vnr.no

Farge til folket

edit today

Med et hylende kolikkbarn måtte Linda Johnsen handle alle julegavene på nett. Det var da hun fikk ideen om en egen butikk.

«Vimse» er et blikkfang langs riksveien i Skogsvåg og er den eneste butikken i Sund som selger barneklær og leker. Du finner dem dessuten på Julemarkedet på Straume.

Ekspert på nett

Hun har «svart belte» i shopping på nett og det å lete etter lekne, norske merkeklær og robuste treleker til barn har blitt en hobby. Sammen med venninnen Åshild Tøgard har hun drevet nettbutikken vimse.no i snart to år og doblet omsetningen siste året.

Siden september har de også hatt lager og butikkutsalg med begrensede åpningstider i Skogsvåg.

– Man kan si at jeg er blitt en ekspert på hva som fungerer med nettsalg: alt fra returbetingelser og frakttid, til hvilke merker som finnes og hvor man får kjøpt dem, sier Linda Johnsen, som foretrekker norsk design. Alt yttertøy er for eksempel fra «Kattnakken», designet på Stord.

Guttejenter og jentegutter

Med tre barn og nummer fire i magen, har hun også lært seg å sette pris på klær som kan arves – uavhengig av kjønn. Derfor har de to gründerne valgt et konsept av farger, lekenhet og unisex.

– Hvorfor skal ikke jenter kunne bruke blå gensere med hvalross, sier Åshild Tøgard og legger til at «alle» andre butikker er fulle av kjønnsdefinerte klær: blått og rosa.

– Vi har lagt vekt på fargerike klær som kan brukes både til gutter og jenter, og ønsker å være et alternativ til dem som setter pris på gode kvalitetsplagg som kan brukes på neste barn også. Vi er også opptatt av å velge allergi- og miljøvennlige merker, forteller de.

Investeringsfase

Siden mars 2014 har de drevet nettbutikken «Vimse». De så behovet for større lagerplass og innredet samtidig et «showroom» med åpen butikk mandag og tirsdag. På sikt ønsker de å utvide åpningstidene, men nettsalget er førsteprioritet – i tillegg til det å være mødre.

– Vi er heldige som er gjeldfrie og har klart å unngå å ta opp lån for å satse. Alt overskudd går til investering: utvide varesortimentet og lagerbeholdningen. Det er avgjørende for å lykkes, tror de.

Tøgard tar seg av den økonomiske driften. Begge har lang erfaring med butikksalg. At Johnsen har utdanning som interiørkonsulent bærer «showroomet» i Skogsvåg tydelig bærer preg av. Hyllene er hjemmesnekrede, klærne henger på bjørkegreiner og i den ene enden er det bygget et «trehus» hvor barna som er innom kan leke.

På rett vei

– Markedsføring er nytt for oss, vi føler oss frem på hva folk vil ha. Det tar i gjennomsnitt tre år før man vet om en nettbutikk er levedyktig – foreløpig går det rette veien, sier Johnsen og Tøgard som skryter av Sund kommune for velvilligheten de har vist i etableringsfasen.

– Å drive egen virksomhet er hard jobb, men for meg er dette mitt eneste jobb-alternativ. Jeg har en kronisk sykdom og trenger fleksibilitet. Jeg setter stor pris på å få lov til å jobbe, sier Tøgard.

 

 

 

Les også

Meny