Franzefoss Gjenvinning digitaliserer driften

By 08/11/2018Nyheter
Samarbeider med Beredt for heve kompetansen internt.

«Å vinne – vinner- vant- har gjenvunnet» er slagordet til Franzefoss Gjenvinning. De håndterer alle typer avfall fra industri, næringsliv, bygg, anlegg, husholdninger og offshore. Neste år fyller Franzefoss 100 år, men bedriften er langt fra en rynkete og utdatert 100-åring – deres visjon er nemlig å være samfunnets beste valg.

− Verden går fremover digitalt, og det gjelder å følge med og vise omstillingsvilje for å være det beste valget. Selv om avfallet er det samme, har vi behov for at registreringen blir digitalisert og at alle våre ansatte har grunnleggende digitale ferdigheter, opplyser Kjell-Magne Thomassen, anleggssjef i Franzefoss Gjenvinning AS, til Vest Næringsråd.

Styrker organisasjonen med kompetansepluss

Franzefoss-avdelingen på Knarrevik består av 18 ansatte som jobber i administrasjon, på kundesenter, tankanlegg og med avfall. De ansatte er svært viktige for Franzefoss, som er opptatt av å være en trygg og sikker arbeidsplass som er både inkluderende så vel som kompetansehevende.

I likhet med andre bransjer har gjenvinningsindustrien måtte omstille seg, både produksjonsmessig og organisatorisk. Disse endringene har medført større krav til medarbeidere på enkelte områder, og arbeidsoppgaver har blitt mer digitalisert.

− Vi har elektronisk avfallsdeklarering (VS papirform) og digitale journalføringer. Vekt og mottakskontroll registreres på digitale verktøy. Det er viktig at alle ansatte er på nett, siden verktøyene er digitale. Avvik og forbedringsarbeid er ikke lett å få digitalt, men vi har et mål om å drive jobbrotasjon og rullere. Til det kreves det hele organisasjonen er er med, forteller Thomassen.

Dette var bakgrunnen til hvorfor de søkte Kompetansepluss gjennom et samarbeid med Beredt, som er en forhåndsgodkjent Kompetanseplusstilbyder. Søknaden ble godkjent og nå blir det kurs.

− For å bli vinnere i et marked, må man heve kompetansen internt. Franzefoss skal ha kurs i digitale ferdigheter i januar, og vi er i gang med å kartlegge behovene nå. Tillitsvalgt er sterkt involvert og kursene er godt forankret internt, opplyser Martin Uthaug, kursansvarlig i Beredt.

BEREDT OG FRANZEFOSS: Martin Uthaug, kursansvarlig i Beredt og Kjell-Magne Thomassen, anleggssjef i Franzefoss Gjenvinning (t.h). Foto: Silje Ulveseth

Får praksisnær opplæring

For at kurset skal gi mest mulig verdi for bedriften, er det viktig at det er praksisnært.

− Vi tar utgangspunkt i de faktiske oppgavene som de ansatte gjør i dag. Franzefoss har identifisert at det er potensiale for å bli enda bedre på enkelte områder, for å få maks utnyttelse av mulighetene som foreligger, forteller Uthaug.

− Ønsket vårt er at alle skal utføre rapporter i Excel og ta i bruk de digitale verktøyene som firmaet bruker til enhver tid. Produksjon og service har ulike behov. Ved å forenkle og fjerne sløsing, håper vi at dette kurset vil skape mer verdiskapende aktivitet i bedriften, legger Thomassen til.

Avviksregistrering er en viktig arbeidsoppgave i Franzefoss Gjenvinning.

− Ved å ta bilde av avvikene kan vi avdekke en liten hendelse. Da er det også større sjanse for å avdekke et større avvik, forteller Thomassen.

Får alle opp på samme nivå

− Kompetanseheving gir gulrøtter i begge ender, sier Petter Rørvik, som er driftsleder og operatør i Franzefoss Gjenvinning:

− Jobben vår begynner når avfallet kommer inn. All utsortering av næringsavfall skjer her i sorteringshallen, vi ta også imot ferdig pakket asbest og farlig avfall for videre transport til nedstrømsløsninger. I tillegg er det er mye datarapportering. Avfallsbransjen er svært omfattende.

Når basiskompetansen er oppdatert vil det gi bedre grunnlag for de ansatte til å ta fagprøven.

− Vi jobber mot det målet – at alle skal få papirer på det de gjør. Det gir også en anerkjennelse til alle skaper en vinn-vinn situasjon, forteller Rørvik.

Roger Midtveit er tillitsvalgt og har jobbet i Franzefoss Gjenvinning i åtte år.

− Dette kurset vil bety en god del for oss og gjør det mye enklere. Det er mye Excel-rapportering i jobben og det er viktig å få alle opp på samme nivå, sier Midtveit.

Søk Kompetansepluss

Årets søknadsfrist for kompetansepluss er 10. desember.

− Ta kontakt med Beredt dersom du vil satse på gratis kurs på arbeidsplassen for å heve kompetansen internt. Vi kan hjelpe deg med å skrive søknad, oppfordrer Uthaug i Beredt:

− Ved å få bedre basiskompetanse er din bedrift bedre rustet til å bli en vinner i markedet. Alle bedrifter kan søke tilskuddsordningen.

Hva er kompetansepluss?

Kompetansepluss er en tilskuddsordning for opplæring i grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving, regning, muntlig, ikt og norsk eller samisk. Virksomheter og frivillige organisasjoner kan søke om penger gjennom ordningen, som skal bidra til at voksne får nødvendig kompetanse til å mestre krav og omstilling i arbeidslivet.

Kilde: Kompetansenorge.no

Ønsker du å søke kompetansepluss? Kontakt Martin Uthaug på 55 36 26 00 eller mu(a)beredt.no

Silje Ulveseth

Author Silje Ulveseth

Flere nyheter av Silje Ulveseth

Leave a Reply

Fikk godkjent SkatteFUNN-prosjekt
MENY
Vest Næringsråd
X