- Plutselig sporer et tog av, eller et fly blir forsinket. Da stiller vi opp og det vet kundene våre, sier Jostein Nesse.

Klar for å ta imot cruiseturistene

edit today

Næringsbarometeret for Hordaland 2012, som ble lansert i går, viser at reiselivsnæringen på Vestlandet ser lyst på 2012. Prognosene viser at Bergen kan vente seg besøk av rekordmange 334 skip, 70 flere enn rekordåret i fjor, ifølge bt.no. Det betyr mer penger i kassen for lokalt næringsliv. Hos Turbuss Vest i Straume Næringspark er det rolig aktivitet – fordi de aller fleste bussene er ute på oppdrag. – Vintermånedene er de roligste, men vi har hatt en veldig god start på året, med god omsetning i januar, forteller gründer og daglig leder Jostein Nesse til vnr.no med et fornøyd smil.

Investerer

Nå utvider de bussparken med 7 ekstra, og vil ha rundt 50 busser med stort og smått når sesongen starter. I fjor hadde selskapet 32 prosent omsetningsøkning, og i år forventer de tilsvarende økning. – Plassen er blitt knapp på Straume, forteller Nesse, som ønsker å kjøpe mer tomteareal i næringsparken. Kalenderen er full av cruiserelaterte oppdrag i sommer. Den første turen går allerede 25. februar, da ankommer et vintercruise for første gang Bergen. – Det topper seg den 8. august, på en og samme dag har vi booket 91 busser så her må vi ha hjelp fra andre, gliser Nesse.

– Stort å bli Årets bedrift

Til tross for at selskapet kun er 5 år gammelt, har Nesse 20 års erfaring i gamet og et stort nettverk. Turbuss Vest har rundt 50 ansatte i dag, og til forskjell fra rutebusselskapene har han aldri problemer med å skaffe nok sjåfører, forteller han. urbuss Vest ble kåret til Årets bedrift i region vest i 2011, en prestisjetung pris som årlig deles ut av VNR. Siden da har Nesse kjøpt opp selskapet Hordabuss. Han er i tillegg aksjonær i Bergen Bus Broker, alle selskapene har økende omsetning. – Å bli kåret til Årets bedrift har betydd enormt mye for oss, det merkes på alle som jobber her. En slik anerkjennelse gjør at man får lyst til å stå på mer. Vi bruker det i markedsføringen, og jeg tror det gir oss et konkurransefortrinn, sier Nesse. Les også: Full pott til reiselivsnæringen

Les også

keyboard_arrow_up