Selv om to kreftpasienter har svulst på samme sted i kroppen, og kreften har kommet like langt, kan de trenge forskjellig behandling. Årets "Krafttak mot kreft" er til inntekt for forskning som bidrar til mer tilpasset kreftbehandling. Illustrasjon: Kreftforeningen.

Kronerulling for kreftsaken

edit today

Første året ga næringslivet i overkant av 100.000 kroner, i fjor nesten 200.000 kroner. Gjøen VVS var den bedriften i regionen som ga mest i 2012. Bedriftsstafetten er en del av Sartor Storsenters «Krafttak mot kreft». Det er en årlig, landsdekkende aksjon i regi av Kreftforeningen. I år går inntektene til forskning som vil kunne gi riktigere og mer treffsikker individuell behandling av hver enkelt kreftpasient, og slik øke sjansene for overlevelse.

– Kreftsaken er så viktig

– Aksjonen kommer midt i den hektiske ombyggingsprosessen i senteret, men vi ønsket likevel å gjennomføre fordi denne saken er så viktig. Kreft rammer så mange, alle kjenner noen som har kreft. Jeg har selv opplevd kreft i nær familie og brenner veldig for dette, sier markedssjef Hans Jarle Einarsen. Startskuddet for aksjonen gikk mandag. Bidragsyterne vil bli profilert gjennom «bidragssøylen» i Vestnytt, på Sartor sine nettsider og i Sartoravisen, samt på vnr.no. Aksjonen er lagt opp slik at hver bidragsyter utfordrer en annen bedrift til å bidra. Gjøen VVS ga mest i fjorårets bedriftsstafett, med et bidrag på 15.000 kroner. – Ingen beløp er for små, det viktigste er å støtte opp om aksjonen, mener markedssjefen.

Kjendiser stiller opp

Parallellt med bedriftsstafetten kjører butikkene i senteret sine egne innsamlingskampanjer. Det hele avsluttes med en stor finale i Glassgården lørdag 16. mars, med en stor auksjon, bøsseinnsamling og familieaktiviteter som Vennebyen-show og konsert med artisten Christine Sandtorv (kjent fra jentebandet Ephemera). Alle aktørene stiller opp gratis i anledning «Krafttak mot kreft». For å bidra, send e-post til hans@sartorsenter.no

Les også

Meny