Klesdesigner og daglig leder Hilde Sævild Teige i MaTilla. Foto: vnr.no.

Lever ut drømmen som klesdesigner

edit today

Midler fra Sparebanken Vest – VNR-fondet kommer godt med for Sotra-designeren i startfasen. Prosjektet tilfredsstiller krav til nyskaping og kostnadsbesparelser, og bidrar til å skape nye arbeidsplasser, samt internasjonalisering, heter det i begrunnelsen for tildelingen av midler fra Sparebanken Vest – VNR-fondet. – Jeg er veldig takknemlig for pengestøtten, som vil bli brukt til å dekke forretningsreiser og messedeltakelse, sier Hilde Sævild Teige.

Startet med smykkedesign

Sammen med sin søster etablerte Teige homeparty-konseptet Angels of Norway i 2010. Firebarnsmoren fra Kolltveit var imidlertid lysten på å gjøre noe på egenhånd. For ett år siden etablerte hun MaTilla AS – og lever ut drømmen om å jobbe som klesdesigner. – Responsen har vært overveldende. I dag er det ti butikker i landet som selger hele eller deler av MaTilla-kolleksjonen i Norge. I januar skal MaTilla representeres på Gave- og Interiørmessen på Lillestrøm, og målet er selvsagt å få enda flere butikker til å ta inn kolleksjonene mine, sier Hilde Sævild Teige. Sist uke lanserte hun nettbutikk – for at alle skal kunne handle klær, sko og tilbehør fra MaTilla – uansett hvor de bor.

Jobber tett med Kina

Hilde Sævild Teige er utdannet stylist og make up-artist, og har i tillegg fire år med søm og design-studier bak seg. Den travle småbarnsperioden gjorde at hun aldri fikk fullført fagbrevet innen søm. Like fullt designer hun nå klær, sko og tilbehør til kvinner. Livet som selvstendig næringsdrivende er travelt, med mye reising utenlands. Klærne produseres ved 5 ulike bedrifter i Kina. – Jeg har god kjennskap til Kina fordi foreldrene mine har bodd der i fem år. Jeg har to agenter som overvåker produksjonen, og besøker ofte fabrikkene selv. Det er små og oversiktlige fabrikker, sier Teige.

Feminint snitt

Klærne fra hennes første kolleksjon henger utstilt i lagerlokalet i Bildøybakken, sammen med sko, vesker og sjal med et mykt, feminint og unikt uttrykk. I januar kommer vårkolleksjonen, og i mellomtiden jobber hun med neste års høstkolleksjon. – Jeg er glad i farger, og er ikke nødvendigvis så opptatt av moten. For meg er snitt viktigere, klærne skal sitte fint, sier Teige. Responsen på Facebook, e-post og ellers tyder på at hun har mange tilhengere. Arbeidsmengden er stor, det samme er kostnadene i starten. Håpet er å kunne ansette en selger etter hvert. – Drømmen på sikt er egen butikk i Straume-området, sier gründeren med et smil.

Les også

keyboard_arrow_up