Onsdag 27. september var lokalene i Gründerparken Vest fylt opp med ivrige gründere, som ville lære seg effektiv markedsføring i sosiale medier.
− Vi vil at gründere skal lykkes og ønsker å være gode rådgivere, sa Espen Grimmert, digital markedsfører i Sparebanken Vest.
Grimmert er en populær foredragsholder og rådgiver innen sosiale medier og digitalmarkedsføring, og delte sine beste tips med de oppmøtte gründerne.
>> Se presentasjonene fra effektiv markedsføring via sosiale medier her>>
Facebook er fortsatt viktig
Undersøkelser viser at hele 75 prosent av oss er på Facebook, og vi er innom nettsiden 14-15 ganger daglig. Facebook blir stadig viktigere for kundeservice, bruken av videoinnhold øker, mens rent tekstinnhold blir nedprioritert hos Facebook, ifølge Grimmert.
− Hvor mange likes en side har er ikke viktig. Jakt heller på folk som er interessert i siden din og som har en reell interesse for innholdet, rådet eksperten.
Han anbefaler å bruke målrettingsparameterne på Facebook for kunne nå ut til relevante kunder.
− Husk – du må ikke si alt til alle! På Facebook kan du snevre inn på geografi, kjønn og interesse og treffe det publikummet du ønsker, sa Grimmert.
Du må våge å feile
Jan-Ove Torsvik hjelper gründere, bedriftsledere og markedsansvarlige med å få flere kunder og økt salg på nettet.
− Det hjelper ikke med trafikk og synlighet, hvis ikke brukerne dine gjør det som du vil at de skal gjøre, forklarte Torsvik, som er ekspert på digital markedsføring.
Dette er ikke rakettforskning, forsikret han.
− Lek og lær! Ikke ta det så alvorlig. Du må prøve og feile for å finne ut hva som fungerer, rådet han gründerne.
Vær personlig hvis du kan
Aleksander Helmersberg er pappa til Milla med Downs Syndrom, og gründer av den digitale lærings- og kommunikasjonsplattformen Milla Says. Han fortalte om markedsføringen han har benyttet.
I løpet av disse tre årene har Milla Says blitt meget synlig og godt omtalt i både media og forskningsmiljø. En av grunnene til dette er hans konsekvente bruk av sosiale medier.
− Vis hvem bedriften er. Vis stolthet! Gjør at brukere og kunder får lyst til å vite mer om dere, rådet Helmersberg.
Gründere bør tenke gjennom hvor personlig de ønsker å være i sosiale medier. Å være åpen og ærlig har vist seg å være en døråpner for Milla Says.
− Husk – det må være et innhold i det du legger ut i sosiale medier. Nyheter om bedriften skal alltid ut, men om det skulle gå 14 dager mellom hver oppdatering, så gjør ikke det noe, sa Helmersberg.
Markedet trenger spesialister
Irene Lillehammer har 25 års erfaring fra media- og kommunikasjonsbransjen, og jobber innenfor alle digitale plattformer.
I 2016 startet hun Basis Kommunikasjon og lanserte nylig et abonnements Film-og TV-konsept for bedrifter og foretak. Gjennom SpotOnFilm tilbyr hun kvalitative TV-sendinger som kan distribueres i sosiale medier.
− Jeg jobber som spesialist innen film og kommunikasjon, og jeg ser at markedet trenger spesialister. Mange har behov for godt videoinnhold. Mitt mål er å lage godt innhold og fortelle gode historier, sa Lillehammer.
Hun viste frem eksempler på to ulike filmsnutter som hun tilbyr via SpotOnFilm.
− Det er viktig å skape tilhørighet til ditt konsept. Jeg tror også det er viktig å prøve seg litt fram og se hvordan det går, fortalte filmskaperen.