I kai-området vil Kystmuseet skape en myldreplass for båtfolk og andre besøkende, og tilrettelegge med gjestehavn og flere kaier. Foto: vnr.no

Rekordmange turister la turen hit

edit today

Kulden biter i øreflippene utenfor Kystmuseet denne kalde januardagen. Den gamle dampskipskaien i Ovågen er ikledd et tynt lag snø. Hele 8.000 mennesker tok turen hit i fjor – flere enn noen gang tidligere. Når Kystmuseet feirer 20-årsjubileum i 2016, er planen at vågen skal være tilrettelagt med flere kaier, gjestehavn og myldreplass med grillmuligheter. – Vi skal starte planarbeidet sammen med arkitekt i disse dager og vil jobbe med dette frem mot 2016. Vi håper at noen ser verdien og vil bidra økonomisk for å få realisert planene, sier Bjørg Christophersen, leder for Kystmuseet, til vnr.no. Området er regulert til museumsformål i kommuneplanen.

Fullbookede konserter

Aldri tidligere har så mange besøkt Kystmuseet, som i 2013. Det skyldes økt aktivitet og at Kystmuseet er blitt mer kjent, mener museumslederen. – Konsertene er fullbooket, med gjester helt fra Bergen og Askøy. Kystlandskapet, nærheten til havet og sjøbruksmiljøene tiltrekker ikke bare utenlandske turister, men også besøkende fra andre kanter av landet. Men først når de får en guidet tur, forstår de det de ser, sier Christophersen til vnr.no. – I tillegg til at det er vakkert å se på, forteller dette en historie om hvordan folket har tilpasset seg landskapet og utnyttet ressursene som var tilgjengelige. Veldig mange blir fascinert av de store kontrastene mellom det som var og det som er – fra tradisjonelt fiske og gårdsliv til høyteknologiske olje- og gassanlegg, legger hun til.

Reiseliv vokser mest

Turisme/reiseliv kan bli den nye, store næringsveien i Øygarden, har ordfører Otto Harkestad uttalt til vnr.no. Det er ikke urealistisk, mener Christophersen. – Øygarden har de rette forutsetningene, men da må det tilrettelegges og det må være med i politikernes bevissthet hele tiden. Kystmuseet er kjernen i kulturnæringen i kommunen, og det har tatt mange år å bygge opp dette, påpeker museumslederen. Reiseliv er den næringen som vokser mest i verden. Turister oppsøker først og fremst opplevelser, men trenger også transport, mat og overnatting – i tillegg til at de liker å handle med seg souvenirer. Rundt en fjerdedel av Kystmuseets omsetning kommer fra salg til besøkende.

Cruiseturister dårlig butikk

En studie ved Universitetet i Bergen i 2013 viste at camping- og vandrehjemsturister legger igjen dobbelt så mange penger som cruiseturister. Familieturister som bor på hotell bruker mest penger, i gjennomsnitt en tusenlapp hver daglig – i tillegg til det de betaler for overnattingen.  

Les også

keyboard_arrow_up