Foto: Cargotec.

Rekordomsetning for Cargotec

edit today

Sist uke ble selskapets nyleveranse, en BOP Carrier, levert og installert på Odfjells rigg: Deepsea Bergen i Ølen. Den brukes til å løfte og håndtere BOP-ventilen (Blow Out Preventer) på riggen. – Dette er den første nydesignede BOP Carrier som Cargotec har levert til riggmarkedet, sier Sales manager Gøran Johansson til vnr.no. Gigant-kranen er utviklet i sin helhet av Cargotec, og er en av grunnene til rekordomsetningen for Ågotnes-avdelingen. Den store riggaktiviteten på CCB har dessuten generert penger i kassen for naboen Cargotec, som jobber tett med blant andre CCB. – Vi regner med å passere 150 millioner kroner i omsetning i år på Ågotnes, sier Johansson. Bak Deepsea Bergen-prosjektet alene ligger det 6000 designtimer.

Tilgang på kloke hoder

De er blant verdens ledende på laste- og lossesystemer, og har 10.000 ansatte over hele verden. Med sine 44 ansatte på Ågotnes, har selskapet også posisjonert seg godt mot riggservicemarkedet og henter i dag rundt 80 prosent av sin omsetning fra oljeservice og riggmarkedet. – Vi kan gå inn i store prosjekter og utføre dem med egne folk eller gjennom vårt globale nettverk, der vi også har den bemanningen som trengs, sier Johansson og legger til at 25 designere har vært involvert i prosjektene på Ågotnes i løpet av året. Cargotec er børsnotert i Finland, og består av produktene Hiab, Kalmar og MacGregor – som avdelingen på Ågotnes er en del av. MacGregor-produktene er rettet mot offshore- og shippingmarkedene, mens de øvrige to selskapenes virksomhet primært er rettet mot landbasert industri. Løftutstyr og hydraulikk er stikkord for kjernevirksomheten på Ågotnes, samt heldøgnsservice og produksjon av bl.a vinsjer og hydraulikkaggregater i lokalene på Ågotnes.

Nye markedsmuligheter

BOP-kranen representerer noe nytt i Cargotecs leveranser, og åpner for nye muligheter. – Vi merker en økende interesse for Cargotec fra underleverandører, legger Johansson til.        

Les også

Meny