Samfunnsengasjerte bedrifter delte sine erfaringer

By 23/05/2019Nyheter
Se bildene fra Maitreffet på CCB, torsdag 23. mai.

Hvordan kan samfunnsengasjement være en viktig del av bedriftens strategi? Det var temaet som gikk igjen under medlemstreffet.

1.april tok Øyvind Langedal over som administrerende direktør på CCB, men han er på ingen måte ny i gamet. Langedal har jobbet i CCB i over 20 år og har opplevd store endringer siden han begynte. I år fyller CCB 45 år, de har over 400 ansatte og består av cirka 15 selskaper.

− Hva skal CCB leve av i fremtiden? Vi må være fleksibel nok til å gripe nye muligheter. Er du for stiv i strategien, klarer du ikke å omstille deg, sa Langedal.

CCB har miljøfokuset med seg i alt de gjør. De har satt som mål å jobbe etter FNs bærekraftmål 8 (anstendig arbeid og økonomisk vekst), 9 (innovasjon og infrastruktur) , 12 (ansvarlig forbruk og produksjon) og 13 (stoppe klimaendringene).

− Hvis CO2-lagringen på Kollsnes blir en realitet, blir det banebrytende. Får vi det på plass vil det bety mye globalt, nasjonalt men også lokalt – med tanke på arbeidsplasser. Fremtiden er lys, sa Langedal.

Han har stor tro på at flyttingen av Bergen Havn til Ågotnes vil skape stor interesse for Ågotnes og bidra til nye arbeidsplasser.

− Det viktigste ressursene vi har er folkene. Har du motiverte ansatte er det lettere å få til endringer, avsluttet Langedal.

Øyvind Langedal, administrerende direktør på CCB. Foto: LK Productions.

Øyvind Langedal, administrerende direktør på CCB. Foto: LK Productions.

Har samfunnsengasjement noe betydning?

Camilla Schutz, kommersiell leder i Sportsklubben Brann, holdt et engasjert innlegg om hvordan Brann bruker stemmen og engasjementet sitt på ulike måter for å ta et aktivt samfunnsengasjement.

Brann har blant annet sitt eget gatelag, hvor menn i alderen 35-45 med store utfordringer samles to ganger i uka til trening, fellesskap og samhold.

− Vi vil vise at denne typen engasjement er fullt mulig å drive parallelt med vanlige arbeidsoppgaver. Det er også veldig kjekt at næringslivet legger merke til det vi gjør. Vi har fått så mange positive tilbakemeldinger, sa Schutz.

De har flere samfunnsengasjerte prosjekter, som for eksempel Brannsjansen, som skal hjelpe flere unge ut i jobb. 50 prosent av de som er i programmet går ut i jobb eller i skole, ifølge Schutz.

− Har samfunnsengasjement noe betydning? Ja! Brannspillerne får være en del av noe som er større. Å vise at vi bryr oss gjør at alle blir stolt av klubben sin, fortalte Schutz.

Camilla Schutz, kommersiell leder i Sportsklubben Brann. Foto: LK: Productions

Camilla Schutz, kommersiell leder i Sportsklubben Brann. Foto: LK: Productions

Ny tid i TechnipFMC

− Det er flere ulike måter å ta samfunnsansvar på, og det forskjellige måter å angripe det på om du er på Ågotnes eller i Mexico, fortalte Andreas Helgesen, kommunikasjonssjef i TechnipFMC.

Kjerneverdiene til selskapet er å vise samfunnsengasjement, være inkluderende og å få ned C02-avtrykket. Dette er mål som alle må jobbe for å nå.

− Det har vært fire beintøffe år i TechnipFMC. Vi  har hatt fem runder med nedbemanning og har måtte redusere arbeidstokken vår med 50 prosent på Ågotnes, sa Helgesen.

Veldedighetsturer og grusing av tursti

En av måtene TechnipFMC viser samfunnsengasjement på er gjennom veldedighetsturer (charity walk), som han selv først ikke hadde særlig tro på. 300 ansatte deltok i turen.

− Det skjedde en stor holdningsendring med oss. På denne turen fikk vi pratet med de kollegene vi ikke ser til vanlig, og det var med på å integrere selskapet på tvers, sa Helgesen.

For hver ansatt som gikk donerte bedriften 300 kroner. På turen TechnipFMC gikk på Ågotnes donerte de 90.000 kroner. Disse pengene gikk til sosionomavdelingen på Haukeland universitetssjukehus.

− Dette var med på å skape en meningsfull hverdag og gjør meg stolt av å jobbe i min bedrift. Spekteret for hva du kan gjøre er stort. I stedet for å bruke penger på en teambuilding kan den ansatte gjøre noe positivt i sitt lokalmiljø, sa Helgesen.

De ansatte har blant annet vært med på bossplukking på Fjell Festning, skiltmontering på Bildefjellet – hvor to ansatte bar 100 kilo betong, maling og oppussing av et ungdomshus på Ågotnes og grusing av tursti i Straumeparken.

TechnipFMC og SK Brann har også et tett samarbeid. Neste uke skal TechnipFMC på treningskamp med gatelaget.

Andreas Helgesen, kommunikasjonssjef i TechnipFMC. FOTO: LK Productions.

Andreas Helgesen, kommunikasjonssjef i TechnipFMC. FOTO: LK Productions.

Status på kommunesammenslåing

Vi nærmer oss stadig 1. januar 2020 og sammenslåingen er snart et faktum. Rune Lid, prosjektrådmann for Nye Øygarden kommune, viste oss hvor langt de er kommet i prosessen.

− Vi skal ta ut det beste fra de tre kommunene og ta det med oss i den nye kommunen. Vi vil totalt være 2600 årsverk, derfor har vi til nå hatt et introvert fokus med organisering av ansatte. Innen 21. juni vil denne kabalen være på plass, sa Lid.

Nye Øygarden kommune har et sterkt ønske om å være en næringsvennlig kommune og være et godt vertskap for næringslivet.

− Organiseringen av næringslivsarbeidet i den nye kommunen er satt på prioriteringslista til høsten. Vi skal hente innspill fra næringsliv, politikere og andre organisasjoner, sa Lid.

I årene framover vil kommunen harmonisere tjenestetilbudet og tilpasse/utvikle tjenester som kan møte de utfordringene innbyggerne vil møte. Målet er å være en tilrettelegger og døråpner for innbyggerne.

− Nye Øygarden kommune skal være en god plass å arbeide, leve og bo. Det er et privilegium å være rådmann og kunne gjøre en forskjell for folk, påpekte Lid.

Rune Lid, rådmann i Nye Øygarden kommune, gav medlemmene en status på kommunesammenslåingen. Foto: LK Productions.

Rune Lid, rådmann i Nye Øygarden kommune, gav medlemmene en status på kommunesammenslåingen. Foto: LK Productions.

Se alle bildene fra Maitreffet her

  • Atle Birkeland fra SpareBank1 Regnskapshuset SR AS. FOTO: LK. Productions.
  • Tom Georg Indrevik, varaordfører i Fjell kommune, står sammen med Øyvind Langedal, administrerende direktør i CCB. FOTO: LK. Productions
  • Ordførerne i Fjell, Sund og Øygarden kommune. FOTO: LK. Productions
  • Anne-Grethe Solbakk fra GCE Subsea Ocean Technology. FOTO: LK. Productions
  • Marianne Sandahl Bjorøy og Tom Georg Indrevik. FOTO: LK. Productions
  • Tom Georg Indrevik og Kari-Anne Landro. FOTO: LK. Productions
  • Alvhild Tofterå Berge fra SpareBank1 SR-Bank. Foto: LK Productions.
  • Roald Steinsland fra IslandGarden. Foto: LK Productions.
  • Foto: LK Productions.
  • Foto: LK Productions.
  • Foto: LK Productions.
  • Foto: LK Productions.
  • Rikard Toft Ledang, daglig leder i Vest Næringsråd. Foto: LK Productions.
  • Programmet for Øygardenkonferansen 29.11.2019 er klart! Foto: LK Productions.
  • Minglingen Foto: LK Productions.
  • To IT-bedrifter i godt selskap. Fv. Roald Steinsland (Island Garden) og Christer Kleppestø (Kvalitetskontroll) Foto: LK Productions.
  • Ordfører i Fjell, Marianne Sandahl Bjorøy. Foto: LK Productions.

Author Silje Ulveseth

Flere nyheter av Silje Ulveseth
Meld deg på Øygardenkonferansen nå
MENY
Vest Næringsråd
X