Se bildene fra Digitaliseringscruiset

edit today
Et sosialt og vellykket nettverks-cruise med faglig påfyll.

Se bildekarusellen nederst i artikkelen.

11. til 13. april arrangerte Vest Næringsråd digitaliseringscruise til Danmark sammen med Sparebank1 SR-Bank og Fjord Line.

− Det var inspirerende og veldig kjekt å kunne kombinere nettverksbygging og det faglige, sier Henning Hauso, daglig leder i Vest Næringsråd, om cruiset.

På cruiset deltok medlemmer fra Aurelius Finans, Bergen Group, BTO, COEX, Grønneviken, Lokalavisene, Merkur Rådgivning, Miles, Sparebank 1 SR-Bank, Vex-Gruppen og Zinken.

Vi er for lite kritisk når vi deler data

Inge Ådland fra Bergen Teknologioverføring åpnet fagseminaret med et spennende foredrag om temaet digitalisering.

− Vi deler data helt hemningsløst og vilt. Det er nesten litt skummelt. Mens det er strenge krav til bedrifter, kan ofte publikum være hodeløse, sa Ådland.

Ofte blir vi naive til utlevering av passord og konfidensiell informasjon fordi vi har stor tillit til de som er nær oss, fortalte Ådland. Han har fått bekreftet dette når han har arrangert risikoøvelser i banker.

− Det er ofte overfokusering på digitalisering og for lite fokusering på virksomheten, sa Ådland.

[image_with_animation image_url=»18074″ alignment=»» animation=»Fade In» border_radius=»none» box_shadow=»none» max_width=»100%»]
− Se på GDPR som en forretningsmulighet

Karl-Erik Johannessen, daglig leder av COEX. Bedriften hjelper kunder med å skape og forbedre digitale tjenester og prosesser, og er sterke innen bransjene maritim, marin, bygg og anlegg, og energi.

− Vi digitaliserer ikke fordi det er gøy, men for å gi kundene dokumenterte bedre operative prosesser. Det handler om å effektivisere arbeidsrutinene i bedriften, sa Johannessen.

30 prosent av folks arbeidstid går nemlig til å lete etter dokumenter.

− Ofte må vi få dokumentet tilsendt på nytt, eller sende dokumenter som andre ikke finner. Og ofte sliter vi med å vite om vi har rett versjon av dokumentet, fortalte Johannessen.

Han gav også en nyttig innføring i de nye personvernreglene General Data Protection Regulation (GDPR), som gjelder alle norske bedrifter.

− Slett all informasjonen som du ikke trenger. Det er viktig å dokumentere prosesser, rutiner og prosedyrer og ha et system for det. GDPR er en kontinuerlig prosess og faktisk en god forretningsmulighet, sa Johannessen.

Derfor bør du prøve Design Thinking

Jon Andreas Bygstad fra it-selskapet Miles, avsluttet seminaret med en introduksjon til metodikken Design Thinking.

Design Thinking er en praktisk metode for innovasjon, som tilnærmer seg organisatoriske utfordringer ved bruk av kreative metoder. Dette er en anerkjent metodikk som fusjonerer fagområder som design, teknologi og organisasjon.

− For min del har Design Thinking vært en sinnsyk åpenbaring. Det er et verktøy som kan løse nesten ethvert problem! sa Bygstad engasjert.

Ifølge Bygstad er Design Thinking brainstorming som er satt i system, som kan gjøres over kort eller lang tid på ulike utfordringer.

− Ofte kan det være vanskelig å løse problemer i de faste rammene som vi befinner oss i. Bruk tid på ideer, og ikke la deg fange av «administrasjonsspøkelset». Jeg er helt sikker på at det å være flink til kreativ problemløsning vil være en attraktiv kompetanse fremover, sa Bygstad.

[divider line_type=»Full Width Line» line_thickness=»1″ divider_color=»default»][heading]Se bilder fra digitaliseringscruiset[/heading][vc_gallery type=»flexslider_style» images=»18077,18076,18078,18079,18080,18081,18082,18093,18084,18092,18090,18089,18085,18083,18087,18086,18088,18091,18099″ onclick=»link_no»][divider line_type=»Full Width Line» line_thickness=»1″ divider_color=»default»]

Les også

keyboard_arrow_up