Henning Hauso åpnet Maitreffet med å fortelle om Vest Næringsråds nye drakt og klare ambisjoner. FOTO: Silje Ulveseth

Se bildene fra Maitreffet

edit today
Populært medlemstreff med hyggelig grillunsj på Vindenes.

Over 100 medlemmer i Vest Næringsråd deltok på Maitreffet, torsdag 31. mai på CCB. Se bildene og presentasjonen lenger nede i artikkelen!

Ragnhild Janbu Fresvik, konserndirektør bedriftsmarked i Sparebanken Vest, tok pulsen på næringslivet med rykende ferske målinger fra Vestlandsindeksen.

− Boom! Sommeren er på full fart tilbake i Vestlandsøkonomien. Vi ser likevel at andelen av foretaksinvesteringer har ligget flatt siden finanskrisen. Nå må vi sikre at vi øker investeringer i andre næringer for å sikre verdiskaping, fortalte Fresvik.

Hvem skal du være og hvordan skal du vise det?

Mette Mæhle fra reklame- og kommunikasjonsbyrået‎ AlfGundersen viste sammen med Trond Herland fra Nordcap at strategi og markedskommunikasjon spiller på lag.

− Strategi har mye med kommunikasjon å gjøre, sa Herland og viste til kaffekjeden Starbucks, som i slutten av mai valgte å stenge alle kafeene sine i USA.

Starbucks har nemlig blitt beskyldt for rasisme.

− Et godt omdømme er viktig. Starbucks stengte fordi de ansatte skulle kurses i antirasisme og fordomsfri kundeservice. Hvis du ikke har kontroll på kulturen, kan du bare drite i strategien – og det vet Starbucks alt om, forklarte Herland.

Byrået AlfGundersen har over 30 års erfaring med merkevarebygging.

− I vår bransje skjer ting utrolig fort og det er viktig å følge med for å overleve. Det betyr at at vi må hele tiden være oppdatert og i forkant av nye kommunikasjonsløsninger, ny teknologi og nye kanalvalg, fortalte Mæhle.

Det er viktig å forstå bransjen og deres utfordringer.

− Vi ser at ofte er kommunikasjon problemet. For å få satt det litt på spissen: Det hjelper ikke å være verdens beste elsker hvis ingen vet om det, sa Mæhle.

− Husk at alt kommuniserer. Hvordan vi ser ut, hva vi sier og hva vi gjør – det er viktig å være bevisst på signalene vi sender ut, rådet byrålederen.

Ansettelseskontrakter og feilansettelser kan koste deg dyrt

Ellen Gooderham og Eva Drageseth fra advokatfirmaet Steenstrup Stordrange (SANDS) viste praktiske eksempler på hvilke arbeidsrettslige virkemidler ledere har og som kan bidra til en lønnsom og fleksibel drift.

− Vi jobber med arbeidsrett og mennesket er vår viktigste ressurs, sa Drageseth.

Arbeidsavtaler er et viktig rettslig dokument som mange undervurderer.

− Ofte er det stor begeistring rundt ansettelsesforholdet, og bevisstheten er nok ikke alltid til stede. En ansettelseskontrakt kan du ikke bare hente fra nettet og tro at den vil passe til din virksomhet. Saker som høres helt tullete ut kan faktisk ende opp med å gå helt til høyeste rett, sa Gooderham.

Feilansettelser er også veldig dyrt for bedrifter. En prøvetidsansatt har et noe svakere stillingsvern enn en ansatt som sies opp etter prøvetidens utløp.

− Ikke la prøvetiden løpe fra deg. Før en eventuell oppsigelse må arbeidsgiver ha gitt nødvendig og tilstrekkelig opplæring til den ansatte, samt tilbakemelding og oppfølging før prøvetiden har gått ut. Det holder ikke å si opp en ansatt rett før prøvetiden går ut, rådet Gooderham.

[heading]Se bildene fra Maitreffet på CCB[/heading]

Alle foto: Silje Ulveseth

Alle foto: Silje Ulveseth

[divider line_type=»No Line»][heading]Presentasjonene fra Maitreffet[/heading][divider line_type=»No Line»][heading]Se bildene fra grillunsjen på Vindenes[/heading]

Etter Maitreffet gikk veien videre til Vindenes kai. Der hadde Adecco, Alvøparken Selskapsservice og Sotra Anchor & Chain gjort i stand en herlig grillunsj i nydelige omgivelser.

[divider line_type=»No Line»][divider line_type=»No Line»]

Les også

keyboard_arrow_up