Det begynner å bli tomt på pinnekjøtt-lageret til Strilalam. Arkivfoto: vnr.no

Strilalam til kresne ganer

edit today

Restaurantgjester på gourmetrestauranten Hanne på Høyden i Bergen og på Panorama Konferansehotell nyter for tiden pinnekjøtt fra Strilalam. Begge restaurantaktørene har kjøpt nærmere ett tonn pinnekjøtt hver fra lokalmataktøren på Algrøy.

– Klasseforskjell

– Med så store kvantum ville vi teste forskjellene før vi bestemte oss for valg av pinnekjøtt. Vi hadde en smakstest hvor vi sammenlignet pinnekjøttet til Strilalam og det fra vår ordinære kjøttleverandør, og forskjellen var så stor at vi ikke var i tvil. Pinnekjøttet fra Strilalam er verdt hver eneste krone, sier hotellsjef Ole Martin Opitz til vnr.no. Evelyn Sommer, en av de seks bøndene som står bak Strilalam, kan fortelle at de har slaktet rundt 950 lam i år, og at det nesten er tomt for pinnekjøtt. – I tillegg til leverandøravtalene vi har, er Bondens Marked blitt en god salgskanal for oss. Vi har også fått veldig god hjelp til markedsføring gjennom Vest Næringsråd. Pinnekjøttet er alltid populært, men fenalår og spekepølse går også unna nå, sier hun. Fra i høst har Strilalam selv tatt seg av slaktingen på sitt nye anlegg, og er godkjent for slakt av andre dyr som storfe og vilt.

«Street food»

Lokal slakting betyr mye for kvaliteten på kjøttet, fordi det foregår under roligere forhold enn dersom dyret må transporteres før slakting, forklarte matattache Gunnar Nagell Dahl i Hordaland Fylkeskommune på Desembertreffet til Vest Næringsråd, som fant sted om bord i Hurtigrutens MS Midnatsol denne uken. Matkjenneren trakk frem blant annet Strilalam som leverandør av kvalitetsprodukter. Lokal mat, helst økologisk, med kjent opphav – ferskest mulig og uten tilsetninger, er de viktigste mat-trendene i verden for tiden, kunne Nagell Dahl fortelle. – Begrepet «street food» brer om seg i verden, maten tilberedes så tett på forbrukeren som mulig – gjerne i gatene hvor folk ferdes, sa han og refererte samtidig til en undersøkelse som viser at halvparten av alle restaurant-gjester vil ha kortreist mat og mat med kjent opphav.

Jakter gode leverandører

Kortreist mat er også et satsingsområde for Hurtigruten. Det fortalte Anna-Maija Isachsen, Nordic Group & Event Director i Hurtigruten, på Desembertreffet. – Vi ønsker å tilby våre restaurantgjester det beste hver sesong og havn har å by på, og tråler kysten for å finne gode leverandører, sa hun. Isachsen kunne også fortelle at kurs- og konferansesegmentet vokser kraftig, fordi flere oppdager at Hurtigruten kan tilby noe veldig spesielt.  

Les også

keyboard_arrow_up