Teambuilding til sjøs med Loyal

edit today

Etter flere uker med regn har solen endelig kommet gjennom skydekket. Sjøen ligger blikkstille i Forlandsvågen denne onsdagen i juni. Audun Hausberg (bildet) rengjør og klargjør Loyal for nok en firmatur. Bedriften Visindi skal på blåtur, og har valgt et ekte seilskip som arena. Rekene ligger til tining og passende tilbehør er hentet om bord. Maten er viktig, sier Audun. Han er ikke akkurat blitt rik på Loyal – ikke ennå i alle fall. – Intensjonen er å ivareta og videreformidle våre sjøfartstradisjoner på en levende og ekte måte. Og så håper vi at det kan bli et levebrød, sier skipperen.

Fraktet kobber til frihetsstatuen

Loyal har seilt rundt Kapp Horn med klippfisk til Chile, og fra muntlige kilder fortelles det at hun har vært med å frakte kobberet til Frihetsstatuen i New York. For å nevne noe – det er ikke lite galeasen har vært med på. Om halvannen uke venter årets første tokt. – Da seiler vi til Stockholm, det er ennå ledige plasser om noen vil bli med, sier Audun. Sesongen er kort og travel, med fem tokt – i tillegg til firmaturene. Skipperen vil helst ha full kalender i sommerhalvåret. Hittil har han gjennomført 20 turer, og flere venter. Stadig flere bedrifter ser verdien av å gi sine ansatte en annerledes opplevelse. – Om bord i en båt blir man sammensveiset på en helt spesiell måte, og det er ingen opplevelser som slår dette på en dag som denne, sier Audun og gløtter bortover speilblank sjø.

Et stykke sjøfartshistorie

Loyal ble bygget i Rosendal i Hardanger i 1877 for å frakte inntil 900 tønner sild. Det var på den tiden da Haugesunderne for alvor kastet seg ut i fraktfarten på de store hav. Men det skulle vise seg at dette var siste fase av norsk seilskipsfart sin stordomstid. Den tok brått slutt i 1879, og seilskutene fikk sin dødsdom. Galeasen Loyal på sin side overlevde – takket være sitt lojale mannskap. I 1932 ble hun motorskip, men beholdt seilene til langt inn i 1950-årene. Auduns far, John Hausberg, kjøpte Loyal i 1974 og sammen med sønnen restaurerte han skipet. Da hun ble sjøsatt på nytt i 1997, var det som seilskute.

Mer å hente utenlands

Det er firmaturene som gir mest penger i kassen. Loyalskipperen håper på en mer offensiv satsing med den regionale reiselivssatsingen Kystventyret. – Kysteventyret er veldig positivt. Jeg håper på mer handlekraft i tiden fremover, sier han. På toktene har man mulighet til å delta som mannskap, eller nyte dagene i en hengekøye på dekk om man heller vil det. – Det blir et fantastisk fellesskap om bord, selv om deltakerne ikke kjenner hverandre. Erfaringen er at folk ønsker å være sosiale, og man får muligheten til å bli godt kjent på et tokt, sier Audun. Skipperen ønsker å nå det utenlandske markedet, her er det mer å hente, tror han. – Du vet, vi nordmenn må gjerne bli fortalt av andre hvor fint vi har det, for å se det selv. Jeg har tro på at Loyal kan bli god butikk, men vi har en lang vei å gå på markedsføringen, sier Audun. Se Loyals program her

Les også

keyboard_arrow_up