Til finalen i «NM i vekstskaping»

edit today
Kåre Bjorøy har ledet Sartor Maskin til en 32 prosents omsetningsvekst fra 2015 til 2018. Dét, og hans store hjerte for medarbeiderne og lokalsamfunnet sendte ham til finalen.

– Tusen, tusen hjertelig takk! Dette var jeg ikke forberedt på, sa Kåre Bjorøy, med litt skjelvende stemme da han mottok tittelen EY Entrepreneur Of The Year seint torsdag kveld. Men han ville ikke stå alene på scenen og motta hyllesten.

– Dere forstår ikke hvor mye de andre gjør. Det er de som jobber mest. Kan dere komme opp her, spurte han sine nærmeste medarbeidere som satt smårørte ved Sartor Maskin-bordet.

Fra null til betydelig aktør

Hvert eneste år kårer EY, et av verdens og Norges største revisjon- og rådgivningsselskaper, den bedriftslederen som har vært best til å utvikle selskapet. Nå i oktober gjennomføres seks regionale kåringer, og for Hordaland/Sogn og Fjordane fant kåringen sted torsdag kveld på Quality Hotel Edvard Grieg i Bergen.

Kåre Bjorøy gikk seirende ut og skal til nasjonal finale i verdens største vekstskaperprogram.

Juryens begrunnelse var:

«Med skaperglede, pågangsmot, god bransjeforståelse har vekstskaperen lykkes i å grunnlegge og utvikle en virksomhet fra null til å bli en betydelig regional kvalitetsaktør.»

JUBEL: Kåre Bjorøy (i midten) fikk prisen utdelt av Eirik Moe og Ina Rosenberg fra EY. FOTO: Anders Ekanger

Øvrige nominerte i Region Vest var: Kjetil Smørås (De Bergenske Holding), Sondre Eide (Eide Fjordbruk, Fusa), Nils-Petter Sjåstad og Kurt Sjåstad (Stadpipe, Stadlandet), og Tord Anders Evensen Fleime og Siren Soltvedt (Montera, Bergen).

En av 391 kandidater

Kåre Bjorøy grunnla Sartor Maskin i 1990. Han har siden utviklet firmaet fra å være en liten virksomhet med to ansatte til å bli en av de største totalentreprenørene i regionen med 113 ansatte fordelt på ulike avdelinger.

Omsetningen var i 2018 på 413 millioner kroner.

Kjerneaktiviteten er grunnarbeid, og de påtar seg et bredt spekter av oppdrag fra ordinære boligtomter til kompliserte hoved- og totalentrepriser.

Kåre Bjorøy var den av 391 aktuelle kandidater som juryen mente best tilfredsstilte kravene til en nasjonal kandidat. For å bli kåret til EY Entrepreneur Of The Year må man ha entreprenør-ånd, evne til å drive lønnsomt og tenke nytt, ha internasjonale mål samt personlig integritet og påvirkningskraft. Videre må vedkommende ha eierinteresser og inneha en ledende stilling i et selskap som kan vise til gode økonomiske resultater og vesentlig vekst i omsetning og arbeidsplasser.

– Han har gjennomføringskraft

EY Entrepreneur Of The Year er en personlig pris. Det er vekstskaperen og ikke selskapet som hedres. Programmet fokuserer på personer som har lagt gründerfasen bak seg, og som er i gang med vekstfasen.

– Det er gledelig å se lokale bedrifter utvikle seg slik som Sartor Maskin har gjort. Her har gode ideer kombinert med gjennomføringskraft hos lederen Kåre Bjorøy skapt sterke resultater, sier Ina K Rosenberg, ansvarlig for EY Entrepreneur Of The Year i Norge.

Den uavhengige juryen som gjennomgikk de aktuelle kandidatene består av: Åse Aulie Michelet, Harald Tyrdal, Hilde Midthjell, Harald Norvik, Elisabeth Grieg, Hans-Petter Mellerud og Rikke Eckhoff Høvding.

Bjorøy går nå videre til den nasjonale finalen i Oslo 2. desember. Den nasjonale vinneren vil så delta i den internasjonale finalen i Monaco neste sommer.

Les også

keyboard_arrow_up